Søre Langsua (05.06.2017)

Written by Døl (Ole Mads Øvergaard)

Ascents Søre Langsua (1,520m) 05.06.2017
Visits of other PBEs Haldorbu (1,025m) 05.06.2017

Fredag kveld satte vi igjen bilen på Etnestølen, og syklet inn til Kvitfeten. Derfra gikk vi inn til Haldorbu. På vegen inn hørte vi et trane par holdt konsert ute på myra. Oppe på Haldorbu gol gjøken som vanlig. På lørdag gikk vi inn til Vesterheimsbua og videre opp til Søre Langsua. Da Torhild er glad i litt luftig klyving akkurat som meg, så fant vi et skikkelig artig skar og klyve opp i. Vi så ikke toppen i skodda da vi sti ved bua, men på veg opp klarnet det opp og vi fikk fin utsikt på toppen. På veg tilbake til Halldorbu gikk vi innom Plankebua. På Haldorbu oppdaget vi at trekoppen som hadde fulgt meg trofast i 30 år var borte. Da det var i Plankebua jeg sist hadde den framme, så måtte den stå igjen der. Så på søndag ble det en ny tur til Plankebua. Regnet silte gjemt ned hele turen innover fjellet, så framme i bua var vi gode og blaute begge to. Så vi fyrte opp og tørket klær og slappet av et par timer.
3 dager i fjellet er fint tidlig på sommeren. Så ikke folk noen steder. Vi hadde regnet med besøk, men ingen kom. 30-40 rein gikk og beitet på nedsiden av vollen en morgen. Lite fugl og høre, det bruker å være mer. --- Begge var enige i at det hadde vært en fin tur.