Leirhøe mm (05.06.2017)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Spiterstulen (1,113m)
Ascents Hellstuguhaugen (1,331m) 05.06.2017 10:52
Leirhøe (2,330m) 05.06.2017 14:35
Leirhøe Nord (2,077m) 05.06.2017 16:06
Spiterhøe (2,033m) 05.06.2017 16:56
Nordøst for Spiterhøe (2,009m) 05.06.2017 17:07

En virkelig flott tur fra Spiterstulen. Med på turen var Morten, Linn Therese, Sunniva og Anne. Startet fra Spiterstulen kl 10.00. Været å usikkert ut med en god del truende skyer. Optimismen var likevel stor. Denne gang måtte vel yr.no treffe med sitt varsel. Været ble bare bedre og bedre ettersom vi vandret innover Visdalen og oppom Hellstuguhaugen.

Snart startet den vanvittig lange bakken opp mot Leirhøe. Ikke mye hvile oppover her og det ble mange korte pauser underveis. Tåken lå lenge over de høyeste toppene og spesilet vestover så det mer truende ut. Vi var heldige og fikk full klaff med været da vi nærmet oss toppen.
Gleden var stor da vi fikk en fantastisk utsikt fra toppen denne dagen. Jentene koste seg stort og gledet seg til å bruke akebrett nedover mot Leirhøe Nord. Både Anne og jeg brukte også brett og lekte oss nedover menst Morten løp nedover bak oss. Riktig så trivelig i solen ned den lange breflanken.

Rett ved Leirhøe Nord ble det en lengre lunch med primus...nudler og kaffe. Litt hustrig i litt svette klær i den svake vinden, men det er vi jo vant til... Ferden gikk så videre greit til fots i litt ur og mye på snø. Snøen bar godt så len ge vi holdt oss litt ut på snøflekkene og ikke nær stein/ur. Morten og Sunniva ble igjen rett under Spiterhøe og ville "leke" litt med akebrett mens Anne, Linn Therese og jeg gikk opp mot dagens tredje topp. Linn Therese var i storslag og pratet som en foss :) Dagens fjerde topp gikk velddig greit i småsteinete terreng og noen snøflekker. Etter ca 50 minutter vsr vi tilbake til Morten og Sunniva og startet på turen nedover mot dalen igjen. Veldig greie forhold ned til dalen i vekselvis grei ur og snøfonner som ble brukt av de med akebrett. Helt toppers.

Litt "transportetappe" bort til Spiterstulen etter en lang dag i flotte fjell. Takker alle for en uforglemmelig tur.

To spreke jenter. Sunniva og Linn Therese. Stygghøe til venstre og Midtre Tverråtinden...Svellnosbreeen bakenfor

|Anne på Hellstuguhaugen. Starten på Leirhøes lange bakke kan sees til venstre

Innover Visdalen

Hellstuguhøe midt i bildet og vi ser Store Urdadalstinden

Never ending story...lang ferd i trolsk lys de siste meterne opp mot Leirhøe.

Takk for turen

Written by SunnivaBM 11.06.2017 11:17

Det var en fin tur med rare folk�

Sv: Takk for turen

Written by Atomsilda 11.06.2017 13:36

Det kan ikke være meg du sikter til vel...;) ;)

Takk for turen 2

Written by AnneW 07.06.2017 09:43

Takk for en flott tur og mange flotte bilder :)

Takk for turen

Written by mortenh 06.06.2017 13:42

Takk for turen Jørn og takk for datterguiding ut på Spiterhøene. Det blei en finfin tur!

Sv: Takk for turen

Written by Atomsilda 06.06.2017 21:29

Det samme til deg Morten! Trivelig å ha med ei så sprek og trivelig jente på tur. En glede å være på tur med deg og Linn Therese.