Askøy-raid (05.06.2017)

Ascents Dronninga (190m) 05.06.2017
Folleseåsen (166m) 05.06.2017
Ospåsen (170m) 05.06.2017

Det var på tide å komme seg ut igjen på Askøy for å bestige resten av toppene med PF 100m der ute. Jeg hadde tre topper på programmet denne dagen. Disse er ikke akkurat av det mest krevende slag, men utsikten kan ikke klages på.

Folleseåsen

På toppen av Folleseåsen

Jeg parkerte like ved idrettsanlegget til Follese, litt nord for Strusshamn. Herfra fulgte jeg en god sti som gikk på langs med fotballbanen og videre opp til Folleseåsen. På toppen skrev jeg meg inn i boken og tok noen bilder. Flott utsikt. På returen valgte jeg en annen sti som gikk direkte ned til tribunen ved fotballbanen. Krysset banen og gikk videre opp til bilen. Fin tur.

Totaltid: 25 min
Distanse: 1,5 km
Høydemeter: 85 m

Dronninga

Toppen av Dronninga

Kjørte videre til idrettsanlegget ved Ravnanger, hvor jeg parkerte. Jeg fant en god sti som gikk litt nedover i skogen på høyre side av fotballbanen. Fulgte den videre mot høyre og videre opp noen tretrapper. Jeg kom deretter inn på en smal grus/steinlagt vei som jeg fulgte videre innover. Det var en slak oppstigning. Passerte et par som også var ute på tur. Da jeg fant en sti som gikk inn mot høyre, valgte jeg denne, men det viste seg ganske raskt at den bare gikk nedover. Snudde og gikk inn igjen på grusveien. Det var litt pinlig å IGJEN måtte pasere det samme paret, som nå hadde tatt meg igjen da jeg rotet inne i skauen. Da jeg forklarte at jeg skulle på Dronninga sa de at jeg snart ville treffe på skiltene. Da jeg kom til disse, slapp jeg å tenke så mye. Det var overraskende mange stier i området. Ikke lett å alltid vite hvilken en skal velge når enda ikke har sett noen skilt mot toppen.

Jeg gikk over noen trebroer over et myrområde og ut igjen på en sti. Skiltene ledet meg opp til en stor leirplass på et platå på fjellet. Sikkert veldig populært for barnehager og skoler å ta turen opp hit. Det var godt tilrettelagt for diverse friluftsaktiviteter for barn. Lokalbefolkningen her ute kaller nok dette toppen på Dronninga, men toppunktet ligger noe lenger sør. Jeg fortsatte derfor litt lenger ned igjen på stien og kom inn på en smal sti som snirklet seg opp til toppunktet som lå like ved en skrent. Her var det skilt, flott utsikt og idyllisk stemning. Tydelige tegn til at det er færre som velger å gå helt til topps. Ned igjen fulgte jeg stien ut mot grusveien og videre ned hvor jeg kom opp. Fin tur som passer for alle.

Stor leirplass på platået like ved toppen
Skilt på leirplassen. Det er ingen tvil om hvor Dronninga har navnet sitt fra.

Totaltid: 50 min
Distanse: 4,2 km
Høydemeter: 162 m

Ospåsen

Toppen av Ospåsen

Siste topp for dagen. Jeg kjørte videre nordover og Parkerte til siden litt oppe i boligfeltet ved Åsbø. Herfra fulgte jeg en asfaltert vei, som ble til en grusvei lenger oppe. Denne gikk et lite sykke innover i skogen før en sti overtok. Denne fulgte jeg helt til toppen. En stor mast og flere høye grantrær her oppe. En veldig kort tur og ikke særlig med utsikt. Fulgte samme rute ned igjen. Nede ved boligfeltet kunne jeg se over til Holsnøy. Det blir nok tur der ganske snart også. Og med det var alle toppene med primærfaktor på over 100m på Askøy besteget.

Stien jeg fulgte til toppen

Totaltid: 15 min
Distanse: 1,1
Høydemeter: 96 m

Kart

Klikk på kartet for å se rutene jeg valgte på de forskjellige toppene.