Finnan - travers via nordeggen (05.06.2017)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Finnan (1,786m) 05.06.2017
Finnan N1 (1,686m) 05.06.2017
Finnan N2 (1,636m) 05.06.2017
Midtre Finnan (1,776m) 05.06.2017
Finnan Østtoppen (1,604m) 05.06.2017
Visits of other PBEs Midtre Finnan - krevende punkt i sør (1,770m) 05.06.2017

Tur med Pauli og HP. Ski fra bilen. Start fra stistart DNT sti til Bispevatnet. Fulgte siden opp til Bispevatnet. Langs vatnet og opp i skaret mellom Finnan og Kongen. Opp rygg til Finnan N2 (1639). Litt klyving rundt et par punkter, men bart der det var klyving.

Fra Finnan N2 topp over N1. Klyving ned i skar. Holdt til venstre for skarpeste eggen oppover. Sikra et par - tre korterer taulengder. Letteste vei byr nok ikke på særlig mer vanskegrad enn 2-3.

Fra Midtre Finnan benyttet vi et rapellfeste og sklei fint ned i skaret. Noe utsatt klyving om man velger å forsere uten bruk av en taustump (slik vi gjorde før i tiden mens jeg var ung og lovende).

Fra hovedtoppen til Finnan rant vi ned sør-østover og runda rundt på nedsiden av selve eggen, før vi tusla opp til østtoppen på Finnan. Derfra fin helling på bakken helt ned til bilen igjen.

Bispen. Vi gikk langs Bispevatnet etter sommerruta. Skispora sees. Mange folk på fjella rundt Trollstigen denne dagen, men ingen andre å se på vårt rutealternativ til Finnan.
Knallutsikt retning Gridsetskollen. Bildet tatt på flanken opp mot østryggen til Finnan N2.
Kongen, Dronninga og Karitind.
Parti fra eggen opp mot Finnan N2. Eggen byr på et par punkt med klyving.
Utsikt opp mot nordeggen på Finnan.
Finnan N2.
Nordeggen Finnan.
Pauli har startet på nordeggen. Finnan N1 i bakgrunnen.
Nordeggen på Finnan er et flott skue.
Litt tausikring kan nok være lurt, spesielt med ski på sekken og bløte forhold.
HP
HP
Pauli
Flott egg. Potensielle vanskeligheter unngås med å holde litt til venstre.
HP, med sin uttalte høydeskrekk, merker nok at psyken blir bedre og bedre for hver tur.
Like ved toppen på midtre Finnan.
Pauli på toppen av Midtre Finnan.
Klyveparti på Midtre Finnan. Gode tak, men noe utsatt, spesielt når skiene hele tiden vil stange borti fjellet over hodet på deg.
Det høyeste punktet på Finnan.
Fra toppen av Finnan mot østttoppen.
Pauli på vei opp mot østtoppen. Midtre Finnan bak.
Østre Finnan.
Noe sugende føre nedover. Kongen bak.