Skardsfjellet og Skottfjell (01.06.2017)

Skrevet av Roger (Roger Gundersen) GSM

Turtype Blandet sykling
Kart
Bestigninger Skardsfjellet (421moh) 01.06.2017
Skottfjell (425moh) 01.06.2017

Listetopper Drangedal

Turlenge: 15 km

Sen kveldstur. Kjørte inn til Bråtane rett etter Voje camping. Startet fra utgangspunktet kl 19.10 med sikte på både Skardafjellet og Skottfjell, så var litt sent ute. Syklet inn til starten på Svarthølsdalen og gikk opp mot Skarsfjellet via sørsiden. Fant grei vei opp, men det tok litt tid å komme opp til toppen. Ikke noe direkte utsikt fra toppunktet. For å slippe å gå ned samme vei, og kanskje spare litt tid, var det fristene å utforske østsiden av fjellet etter en mulig nedgang der. Hele denne kanten er svært bratt med stup og små heng hele veien. Men kom straks inn mot en langsgående dyp kløft som så ut til å skjære fint i mellom de bratte henga. Her slapp jeg meg rolig ned. Et sted måtte jeg slippe meg ned et lite fall på et par meter, men det gikk greit. Endte nedi noen gedigne kampesteiner. En nokså spennende nedtur, men ikke noe videre å anbefale.

Ned i dalen gikk jeg rett opp mot Skottfjell. Hadde ventet og komme inn på en sti/tømmerslep ut fra GPS’en, men dette stemte ikke. Toppunktet på Skottfjell er ikke så lett å ta ut, det er to kandidater som ser ut til å være like høye. Ikke noen utsikt fra noen av dem. Kveldsola skyet til allerede på vei opp mot Skardsfjellet, og nå var det begynt å bli tussmørkt. klokka var rundt 22.30. På vei ut mot sørsiden av fjellet kom jeg på noen flotte, store svaberg. Her var det en åpen gamme, en steinvarde og fin utsikt. Hit opp går det sti fra traktorveien sør for toppen. Jeg mistet stien på vei ned, men så den igjen der den gikk ut fra traktorsporet lengre nede.

Ved toppunktet på Skardsfjellet
En av to toppunktkandidater på Skottfjell