Jørenskardfjellet (04.06.2017)

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Kårøyan parkering (279m)
Ascents Jørenskardfjellet (933m) 04.06.2017 11:01
Skavlen (859m) 04.06.2017 12:24
Visits of other PBEs Parkering Kårøyan (290m) 04.06.2017 08:36
Bomveg Kårøydalen (120m) 04.06.2017 08:36

RINDAL 100 Pf KOMPLETT.
I dag må YR få litt skryt. Tåka forsvant og sola titta frem og regnet startet 13.45 akkurat som meldt. Passelig nok var jeg også tilbake ved bilen 13.45.
Fulgte en hyttevei oppover, noe lenger enn jeg hadde tenkt, plutslig gikk det av en sti merket Ruten og Snipen. Fulgte denne til det ble passe å svinge av mot Gravskardtjønnin. Mye vier og dyp mose.
I skardet nedenfor nedre Gravtjønni var det satt opp en tavle. Dessverre var alle opplysninger tatt av vær og vind. Veldig spesielt sted for en opplysningstavle, så her har det kanskje skjedd noe dramatisk? Var ei turbok i et syltetøyglass her, jeg var førstemann i år, nesten litt eksotisk. I hele fjor 2 stk.
Greit til Jørenskardfjellet og videre mot vest til Skavlen.
Fikk en utfordring nede langs bekken, en avsats på ca 3m. Kom meg ned ved å heise meg ned ved hjelp av to vierkvister. Vendt oppover så jeg at dette lett kunne vært omgått til høyre. Var for opptatt av steinura.
Så mye rype, ei røy, en orrhane og ferske jervespor. Det skulle fjelloppsynsmann L.O. Lund ha visst, han påstår at det ikke finnes jerv nord for Rv 65. Har sett både jerven og spor nord for Rv 65.

Snipen

Gravskardet

Mikkelfjellet

Lurevarde på Skavlen

Skifervarden på Skavlen noe nedenfor toppen.

Rindal 26/26

Written by otto 04.06.2017 21:38

Gratulerer Bjørn. Regner med du har hatt noen fine turer.. Vet du er ferdig med både Surnadal og Halsa. Er neste mål Smultringene i Trollheimen eller kanskje Aure....

Sv: Rindal 26/26

Written by BjørnF 04.06.2017 21:57

Rindal og Halsa er jo overkommelige og en del kjedelige turer, men det er jo nærområdet. Stortopper og Smultringer blir prioritert. Tingvoll blir til etterhvert, likeså Aure. Også blir det vel snart en skitur eller to. St.Hanshelga er jeg opptatt.