Blekketjernshøgda - Nittedals høyeste - KT nr 65 (04.06.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Lunner Motorsportstadion (213m)
Ascents Blekketjernshøgda (613m) 04.06.2017

Da jeg likevel måtte opp tidlig denne dagen for å kjøre yngstejenta til Gardermoen, var det jo passende å kjøre videre for å få med seg Nittedals høyeste topp. Etter å ha studert ulike traseer, valgte jeg å kombinere toppturen med ei god treningsøkt på sykkelen. Jeg kjørte derfor videre fra Gardermoen på E16 til Grua og derfra RV4 sørover forbi Harestua og Stryken til Varpet, der jeg parkerte ved Lunner Motorsportstadion (like sør for vektstasjonen der grusveien starter). Ingen andre å se men fortsatt opphold. Men regnet med at det ville bli noen dråper i løpet av turen
Startet 0855 i rolig tempo oppover grusveien med korte drikkestopp ca hver 50 hm. Etter hvert ble muskulaturen varm og det gikk greit oppover. Passerte blåmerket sti til Paradiskollen på venstre side og like etter flatet det ut på ca 550 moh. Passerte Blekketjerna og ei gammel løe i en 90 graders venstresving, før det gikk litt nedover til en skarp høyresving på ca 540 moh. Her flater det ut og det ligger et lite tjern på høyre side og en sti inn til venstre. Brukte ca 45 min hit og det var begynt å yre litt så det ble regnjakke på. Skiftet fra sykkelsko til tursko og satte i marsj rett vestover oppover lia. Litt nedfall her men likevel lettgått, men ble raskt våt på beina. Snaut 20 min seinere sto jeg på toppen etter å ha passert en liten fortopp 80-100 m sør/sørøst for selve toppen. Med yr og en sverm av insekter, ble oppholdet kort på toppen, dog selvsagt med det obligatoriske toppbildet. Ingen folk å se men en lokal elg likte seg tydeligvis også på toppen her... og brydde seg lite om at jeg passerte på ca 30 meters . Ned igjen til veien gikk det 10 min og ytterligere 13 min senere var jeg ved bilen. Ble kaldt i stor fart nedover på sykkelen, men veldig greit tidsmessig. Ved motorsportstadion var det nå kommet en del biler og motorsykler, og jeg ble stående litt å se på noen unge gutter som dura rundt i motocrossløypa i stor fart før jegsatte kursen hjemover igjen. Akershus topp nr 20 av 22 fullført :-).

Missing title

Written by deleted user 04.06.2017 18:10

Topp 20 av 22, imponerende :-) hva er neste plan?

Sv:

Written by Harex 04.06.2017 23:05

Muligens Marikollen i morgen - om jeg rekker ogværet er ok :-)