Styggehøe (03.06.2017)  5

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Visdalen (1,180m)
Endpoint Spiterstulen (1,093m)
Ascents Bukkeholshøe (1,865m) 03.06.2017
Styggehøe (2,213m) 03.06.2017
Styggehøe Ø2 (2,180m) 03.06.2017
Styggehøe Øst (2,200m) 03.06.2017

Våknet til tåke, så vi stresset derfor ikke med å komme i gang. Etter litt rådslaging om tur, bestemte vi oss for å gå på Styggehøe. Litt regn, og dermed varmt å gå oppover mot Bukkeholet. Greit å krysse Bukkeholsbekken, men vi våget ikke snøbrua, som virket utrygg. Denne skulle vise seg å by på større utfordring på vei ned. Rast føre den lange og bratte oppstigingen til Styggehøe.

På toppen av Styggehøe Øst

På toppen av Styggehøe øst ble det utrolig varmt, og sola tok skikkelig. Kunne derfor raste litt ved varden i utrolig flott vær. Vi var usikre på om Ø2 hadde 10 m i pf. Vi valgte derfor å gå den lille turen bort på der, før vi gikk ryggen bort til hovedtoppen.

Spiterstulen fra Styggehøe Ø2

Jeg hadde lyst til å gå videre ut til Nordre Bukkeholstind, men Halvor var usikker med tanke på bre med to stykker. Valgte derfor å gå til Bukkeholshøe med intro-kurs i innbinding og redning i to-mannstaulag. Etter dette minikurset så ble Halvor mye tryggere, så neste gang blir det bretur.

På vei ned igjen så var vannføringen mye større i Bukkeholsbekken. Så dermed var krysspunktet vi tok på vei opp ikke dugandes. Snøbrua virket fortsatt utrygg og vi gikk derfor ned over for å finne en god kryssing. På vei ned her, så vi rype som allerede hadde begynt å skifte farge.

Rype i fjellheimen. Ikke så lett å se på bildet da den står på en stein.

Halvor gikk først over kryssingspunktet vi fant, mens jeg sleit noe mer med å komme meg over. Strømmen som virket veldig stri, var ikke så stri når man fikk beina nedi (uplanlagt), så etter litt knoting kom jeg over.
Vi hadde fått sett på det siste værvarselet, og prognosene for søndag var rett og slett nedslående. Vi valgte derfor å pakke camp og gå tilbake til Spiterstulen og kjøre hjem.

Teltcampen i Visdalen
Start date 03.06.2017 09:54
End date 03.06.2017 20:08

Takk for sist!

Written by Kaare_70 07.06.2017 17:39

Hei, det var oss dere traff da vi skulle ta på oss skiene i Bukkeholet på lørdag. Vi hadde en kjempetur over alle pf>30m Bukkeholstindar med retur ned Tverråbreen. Søndag tok vi Styggehø via vesteggen (opp og ned). Det sparte oss for vanvittig mye gåing i ur. Snøbrua over bekken var helt trygg begge dager.

Sv: Takk for sist!

Written by AndersNM 07.06.2017 21:29

Hei! Det må ha vært en flott tur. Tanken var at ski bærer bedre, og sjansen for å gå gjennom økte med å gå på beina, så derfor tok vi omveien med å se oss om etter et bedre sted å krysse.