Fire årstider på Storgalten i slutten av mai (26.05.2017)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Ascents Storgalten (1,219m) 26.05.2017

På oppdagelsesferd i Lyngsalpene med Hanne, Marthe og Marit: hentet Marthe og Marit på Sorkjosen for to dager siden, og planen var å gå en tur på Skjervøy dagen etter. Slo opp teltet der ute, men droppa tur grunnet MASSE regn. Kjørte så til Lyngen, fant oss en ny plass til teltene og planla tur til Storgalten dagen etter. Noen av jentene er ukomfortable med stegjern og isøks, så turvalgene gjenspeiles av topper som unngikk det.

Fint vær da vi starta fra bilen, men litt vind. da vi kom opp mot henget så vi voldsomme svarte skyer velte innover fjorden. Valgte å stoppe og vente, og se om været passerte. Det kom en del snø og tåke, men så lettet været. Valgte å fortsette, og fant perfekt nysnø i henget. Gikk til topps, og vurderte rennene på baksiden (så veldig skarete ut), og kjørte ned normalveien. Perfekt skikjøring i henget - vi var blant de første opp, og fikk førstespor ned. Helt fantastisk dag på ski, med sol og nysnø i nedkjøringen!