Heimaklettur, øytoppen på Vestmannaeyjar (21.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Eidi (10m)
Endpoint Samme (10m)
Ascents Heimaklettur (283m) 21.05.2017 19:10
Visits of other PBEs Heimaklettur P-plass (10m) 21.05.2017 18:25

Vestmannaeyjar og Heimaklettur

Vi ankom Vestmannaeyjar med rutebåten Baldur fra Landeyjahöfn på fastlandet. Noe urolig sjø, men flott innseiling til den meget godt beskyttete havnen.

Innseilingen mot Heimaey/Vestmannaeyjar. Ystiklettur og Heimaklettur.

På en måte fulgte vi etter i historien om hvordan det gikk med trellene som drepte Hjörleif på Hjörleifshøfdi omkring 874. Etter drapet, flyktet de nemlig fra fastlandet over til en "ø" som senere fikk navnet Vestmannaeyjar. Se turartikkelen om Hjörleifshöfdi fra 19.5.2017.

Sitat fra Heimskringla om Vestmannaeyjar:

...... skulle de overfalde Hjørleif og hans mænd, når de gik ud for at lede efter bjørnen. De sagde altså dette til Hjørleif, og da han og hans folk gik ud for at lede efter bjørnen og spredtes rundt om i skoven, dræbte trællene hver en mand, lige så mange som de selv var.

Derpå løb de bort derfra med kvinder, gods og båd. Trællene flygtede til en ø, som de havde set sydpå ude i havet. Der tog de ophold for en tid.

Vifil og Karle hed Ingolfs trælle. De blev sendt vestpå langs havet for at lede efter Ingolfs højsædestøtter. Men da de kom til Hjørleifshøfde fandt de Hjørleif død. Da vendte de tilbage og fortalte Ingolf denne nyhed. Han tog sig det meget nært. Herefter drog Ingolf selv vestpå til Hjørleifshøfde og da han så den døde Hjørleif, sagde han: ”En ringe skæbne er det for en brav mand, at blive dræbt af trælle. Jeg ser nu, hvordan det går den, som ikke vil blote.” Ingolf gravlagde nu Hjørleif og hans mænd og tog sig af deres skib og ejendele.

Derpå gik Ingolf op på høfden og derfra kunne han se nogle øer ude i havet mod syd. Han fik da den tanke, at trællene måske var flygtet dertil, siden båden var væk. Han og hans mænd drog derfor over til øerne for at lede efter trællene, og de fandt dem også på øerne på det sted, som hedder Eid. Der sad de omkring maden, da Ingolf kom over dem. De blev alle så skrækslagne, at de løb i hver sin retning. Ingolf dræbte dem alle. Duftak blev dræbt ved det sted, som nu hedder Duftaks Skær. Flere sprang ud fra en klippe, som siden er opkaldt efter dem. Således også øerne selv, som nu hedder Vestmannaøerne, fordi de dræbte trælle var vestmænd. Ingolf og hans mænd tog de dræbtes koner med og vendte tilbage til Hjørleifshøfde. Her opholdt Ingolf sig den følgende vinter.

Vi startet turen vår på det historiske stedet Eidi der Ingolf Arnarson drepte de irske trellene omkring 874!

Lars har fått telefonforbindelse med fastlandet ....
Heimaklettur med sti og stiger sett fra P-plassen
Islandsk tekst ...hæsti tindur .... Háukollar 283m
Ferdsel på eget ansvar ...

Min mening var egentlig bare å finne ut hvor vi skulle starte turen dagen etter, men Lars og Aud ville det annerledes. Slik ble det til at vi startet turen samme ettermiddag, og bra var det, for været var på langt nær så bra dagen etter!
Stien er meget godt tilrettelagt med flere bratte stiger og utlagt tau/kjetting på eksponerte steder. Det hadde vært meget kraftig vind ned op eidet der vi startet, men forholdene var faktisk bedre på turen oppover fjellet selv om det blåste ganske så kraftig oppe på selve toppen.

Godt tilrettelagt sti(ge) til Heimaklettur!Foto Lars Holme
Støtte på villsau og lurte på hvordan de hadde kommet seg opp!
Oppe på ryggen med utsikt mot byen
Vilt og forrevet landskap og fuglefjell sett fra toppeggen
Lars og jeg slo til med en Kondor igjen på toppen av Heimaklettir! En liten smak av Løyten fra Hedmarken ble det også litt under toppen ....Foto: Aud

GPS på toppen 27V 536842 7035944 som avviker betydelig fra PB-koordinatene 536884 7035732. PB-koordinatene er slik at toppen blir rett plassert på Google-kartet, mens mine koordinater passer med toppen på Island TopoV2 kartet!

Ned igjen samme vei. Takk for en fin og artig tur Lars og Aud!

Fuglefjell nær stien i SV
Flotte fjellformasjoner sør for Eidi
Default Google-kart fra PB der topp og rute er grovt forskjøvet!