Den perfekte topp! Camp Nordante (30.08.2014)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Helldalisen (1,351m) 30.08.2014

Camp Nordante høst 2014 gikk til basecamp Helnessund Brygge på vakre Steigen. Dit kom Anders og jeg fra hver vår retning i biler, mens Sea og Anneli møttes på hurtigbåten fra Bodø til Helnessund. Vi tok en øl eller to foran den maleriske solnedgangen til Lofotveggen, mens vi gledet oss til morgendagens tur.

Vi hadde avtalt skyss med det mystiske "laksefolket" fra Nordfold 25km unna. Ganske riktig sto de der klare kl 0800 for å ta oss med på en fantastisk arbeidsdag på andre siden av fjorden. Skyfri himmel og stille sjø med en eventyrlig utsikt til vårt fjell og fjorden.

Vi gikk av på en idyllisk brygge på Sandbakken. Her rigga vi til en frokostbuffe på et utebord og fikk en prat med en av sommerbeboerne. Han fortalte at det var bare å fortsette traktorstien forbi huset hans og noen hundre meter til vi så skiltet God Tur og Helldalsisen. Og god tur ble det!

Sea ved frokostbuffeten

Vi fulgte en merket (litt utydelig en liten periode etter starten) sti jevnt og fint oppover lia opp til der svaene startet. Oppe ved svaene delte vi oss en stund. Mob fulgte vardene til venstre som rundet opp, mens resten prøvde seg mer rett på. Men det var Mob som var ferdig med matpakka ved brekanten når resten av gjengen endelig kom..;-)

Ved brekanten var det uproblematisk å følge kanten utafor breen til venstre. Vi hoppet inn på breen dann og vann som var uproblematisk å gå på. Utsikten ble mer og mer formidabel ettersom toppen nærmet seg. Vi må ha tatt hundrevis av bilder til sammen på vei opp og ned fra denne majesteten. Vi så alt som er verdt å se fra toppen og måtte dessverre ned til kl 17 for skyssen tilbake. Vi skravla, pauset lenge og koste oss i 7 timer før en ny fantastisk laksebåttur tilbake.

Sillywalk. Anneli, Anders og Sea

På kvelden ble det ostesmørbrød, kalde øl, ny lofotveggsolnedgang, karaoke og en haug med fiskeskrøner fra alle fiskerne på jakt etter 200-kilos kveiter på Feskarpuben. Absolutt ingen andre enn oss var opptatt av Heldalsisen...