Dobbel jomfrutopp - trodde vi... (14.08.2006)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Gasskatjåhkkå (1,517m) 14.08.2006

På vei fra Hamarøy ned til Erling i Bodø måtte Øyvind og jeg bare opp på Gaskachokka. Toppen kunne faktisk skimtes fra E6, så ingen tvil om denne toppen i Sørfold og Hamarøy.

Vi svingte av E6 mot Kobbelv kraftverk. I stedet for å kjøre helt til kraftverket svingte vi av opp Gjerdalen. Sto skiltet til Reinoksvatnet tror jeg. Ble noen kilometer på fin grusvei helt til vi kom til en låst bom. Viste seg da at vi kjørte 200m tilbake mot hytta.

Litt før hytta (sett fra bommen) gikk det en pent vardet sti innover - merket til kulturminnene. Kulturminnene (gamle reingjerder) sklei vi fort forbi. Vi fulgte vardingen mellom 2 vann og oppover svabergene rett mot toppen. Toppen var godt synlig helt fra veien og så rett og slett ut som en kremtopp i det fjerne.

Når man kom til vannet ca 600 høydemeter under toppen så sluttet vardingen. Vi valgte å gå på høyre side av vannet før vi tok svaene på ryggen rett mot toppen. Du har da hele tiden breen på venstre side. Et godt stykke oppe på ryggen går snøen ned mot ryggen. Det var det rette sted for å entre snøen og krysse breen mot venstre. Lettgått og ikke nødvendig med stegjern e.l.

Vel over snøen når man ryggen som man følger et godt stykke på sørsiden til topps. Knallutsikt på toppen. Vi brukte vel ca 2t og 45 min til topps.

Ned igjen samme vei etter en god lunsj på toppen. 5,5 time etter start sto vi ved bilen igjen. Svært lettgått terreng, så selv om det var 950 høydemeter var det fort gjort.