Sykkeltur på Helgeland - kremtopp (20.07.2009)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Dønnmannen (856m) 20.07.2009

Har heldigvis vært 2 ganger på denne. Her er beskrivelsen fra første turen:

Tilbrakte ei drøy uke på Helgeland med sykling og toppbestigning sammen Tero. Har hørt mye skryt om Helgelandskysten før, men det var langt flottere enn jeg har blitt fortalt!

Dønnamannen sett fra Sandnessjøen

Den første toppen vi fikk tatt på turen var Dønmannen (Trænstaven ble for tøff i høljende regnvær). Dette er en knalltopp man ser rett bort på fra kaia på Sandnessjøen. Har en spesielt synlig profil med sine 3 topper. Vi tok syklene med på ferga til Bjørn og syklet ca en mil mot Herøy. Står da et godt synlig skilt som peker mot Dønmannen. Her går det et T-sti rake veien til topps. Og den stien er rak altså. De hadde festa et par tau rett før den første toppen. I finværet vi hadde var det ikke nødvendig å benytte.

Hele veien opp hadde vi strålende utsikt mot de 7 søstre og når du sto vel oppe så du halve Nordland. Øyriket med Træna, Lovund, Tomskjevelen og Vega og innover så langt øyet bar mot Svartisen osv. Jeg løp opp på alle de 3 toppene for sikkerhets skyld. Vi brukte vel ca 3 timer på selve fottturen tenker jeg før vi syklet tilbake til Bjørn og ferga tilbake til Sandnessjøen.

Det hører med til historien at jeg tråkka av begge pedalene på sykkelen. Men pedaler er oppskrytt på en sykkel. Oppfant en ny sport på vei hjem - sykkelløp - i ordets rette forstand. Dvs løp mens jeg satt på sykkelsetet! Heldigvis var det ikke mange motbakker...