Kremvær på ski i Trøndelag (25.02.2013)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Storskarven (1,171m) 25.02.2013

Tok en tur nesten på sparket til Stjørdals Storskarven. Var "sørpå" og så værmeldinga var overraskende bra i Trøndelag, så samla sammen utstyr fra en kamerat, mine foreldre og mine eldgamle Telemarkski (i praksis tynne fjellski) som de kalte så for 20 år siden og dro avgårde en dag før jeg skulle møte kunder i Trøndelag.

Hoppa inn i leiebil på Stjørdal og kjørte 20 minutter i retning Meråker til avkjøring på Sona og kjørte på fin vinterbomvei opp til Sildra parkeringsplass. Dro på utstyret over brua og tok av etter kort tid til høyre der jeg kunne skimte en skiløype. Det var helt rett - like etter kom noen fete spor til som dro gjennom skauen og rake veien mot Sunndalshøgda og Storskarven.

Jeg satset på at jeg fulgte kommunetoppsamlere, så fulgte skisporet hele veien. Bakdelen var at de også samlet på et par andre høyder i området, så ble et par topper til med fin utsikt på veien.

Skiføret var utmerket og ikke en sky på himmelen, så bare å kose seg. Toppturformen var ikke helt inne enda merket jeg, for det gikk tungt på slutten - men plutselig var toppen der mens jeg tittet på skituppene! På toppen var det sur vind, så tok bare et par bilder og dro av fellene. Ned gadd jeg ikke gå oppom toppene og det ville nok vært raskere opp også.

Nedturen ble en liten nedtur ettersom jeg slett ikke var blitt bedre på 20-år gammelt telemarkutstyr på de siste 20 åra. Så det er nok først og fremst utstyret som har gjort at nedoverbakkene har blitt morsommere gitt. Kommet meg da god og sliten, men hel ned igjen. Brukte drøye 3,5 time opp og ca 1,5 time ned. Ikke en sky å se!

Ser det er spådd storm her i morra, så god timing!