Vestlandstopp på sommerens fineste dag (15.08.2015)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Eidskyrkja (1,482m) 15.08.2015

Var på jobb med kollegaer i Ulsteinvik i et eventyrlig vær. Skyfri himmel og 25 grader. Er jo ikke mulig å sitte inne i slikt vær, så klokka 14 var det nok - satt meg i bilen og for av gårde helt til idyllen ved Grøndalsstølen.

Parkerte ved stølen, tok noen bilder og dro lettkledd opp stien. Stien gikk til Fantekrålvatnet på ca 800m og etter tips fra andre her fulgte jeg stien rundt vatnet og sikta meg så en rute opp mot den østlige ryggen. Var usikker på elva som kom ned så valgte å krysse den helt nede.

Gikk veldig greit å komme seg opp på ryggen og koste meg der med megautsikt nordover mot Sunnmørsalpene og kjente topper som Slogen, Råna, Jakta osv jeg hadde vært på før.

Selve toppområdet kom til syne etter hvert. Mye snø fortsatt og skjønner hvorfor denne er populær på vårski. Fulgte stort sett ryggen i øst, men gikk over snøen et par steder og på slutten var det snø nesten til det fine toppunktet. Der nøt jeg bare 360 graders utsikt og tok meg god tid med matpakka.

Ned igjen var det bare å skli på all snøen og jammen dukket det noen varder opp som jeg fulgte et godt stykke ned. Et stykke før Fantekrålvatnet forsvant vardingen i litt feil retning syntes jeg, så valgte å tråkke av og finne min egen rute rett ned mot vatnet. Gikk fint å gå her også, bare man ikke skled på vått gress etter alle bekkene fra snøen som rant både her og der.

Brukte 2,5 time opp og 2 timer ned. Mitt nye kne taklet jammen en tur som dette helt utmerket! 1000 hm omtrent, så fin trening