Knallfin skitur (09.04.2016)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Skåla (1,127m) 09.04.2016

Kjørte fra en bonusnatt på Seilet i Molde og somlet litt ekstra i påvente av godvæet som var meldt.

Kjørte i retning Åndalsnes og tok til venstre akkurat ved fergeleiet ved Stølsnes. Kjørte så 9 km til Horsgård. Fant der parkering rett ved kjerreveien oppover mot Horsgårdsetra.

Startet med skia på sekken i fint vårvær før det etter kort tid var mulig å spenne på skia. Fulgte veien/dalen litt for lenge og i stedet for å gå tilbake gikk jeg opp ryggen til Skålaaksla. Viste seg å gå helt fint det. Måtte riktignok litt ned igjen til skaret før Skåla, men fikk da fin utsikt til Skåla herfra.

Lett opp til Skåla og formidabel utsikt. Sola kom mer og mer fram og lite vind.

Ned igjen var det helt perfekt med 10-20 cm styresnø på hardt underlag. Var usikker på den korteste veien ned, så valgte å sikte mot dalen jeg kom fra. Men krysset Skålaaksla på nedsiden og hadde knallfin tur med fine telemarksvinger.