Kvinnherad: Hillarsfjellet (26.05.2017)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Fjellhaugen Nedre parkering (475m)
Endpoint Samme (475m)
Ascents Hillarsfjellet (987m) 26.05.2017

Her hadde jeg planlagt å følge stien som er merket av på kartet fra Fjellhaugen til Nesjastølsvatnet. Fant bare ikke noen start på denne stien og parkerte derfor ved Fjellhaugen Skisenter Nedre parkering. Gikk opp et skar og kom inn på "stien". Den var mildt sagt utydelig og ikke brukt på lenge. Ved Grønlitjørn kom jeg inn på en god sti som gikk til Nesjastølen.
På tilbaketuren fulgte jeg denne stien ned til Blådalsvegen, litt nedenfor Staffivatnet.
Her er det plass til å parkere noen biler. Stien tar av fra veien rett før et skilt som varsler om utrygg is.

Nesjastølsvatnet. Toppen oppe i tåken. Jeg fulgte stort sett ryggen til topps.

Oppe på ca 820 m. Det gikk en grei sti opp fjellveggen rett fram.

Nesten på toppen. Bratt ned mot Jamtelandsvatn.

Selve toppunktet var ikke lett å fastslå. Bildet er er tatt på det østligste toppunktet med høyde 986,90 m. Toppunktet med høyde 986,80 ses midt i bildet. Trigpunktet på 984 var klart lavere enn dette. Flyttet toppen på PB til 986,80.
Men punktet 986,90 virket klart lavere enn 986,80! Tror det må være feil på kartet her.