Ski og klatring på Klovtindane (27.05.2017)

Written by JonMA

Characteristic Alpine climbing
Ascents Klovtinden (1,278m) 27.05.2017
Klovtinden Nord (1,258m) 27.05.2017
Kopphornet (1,140m) 27.05.2017
Visits of other PBEs Årsetsætra p-plass (500m) 27.05.2017

Det var en nydelig fin maidag, og vi hadde både lyst til å stå på ski og å klatre. Mye snøsmelting, men vi fant heldigvis brua over til Årsetsætra. Vi fulgte stien i sia ned dalen, men ikke langt nok før vi tok oppover mot nordsida av Kopphornet, så det ble litt knotete skog. Følg stien som går fra Årsetsætra og i jevn høyde bort dalsida til du er på linje med eller litt forbi Kvistadsætra, så åpner skogen seg opp og du sparer deg for mye knot. Bar skia til ca 800 moh. og kunne derfra gå hele veien til nordtoppen. Akkurat passe solpåvirka snø. Møtte et annet taulag på vei ned, de hadde gått på beina opp østeggen til Kopphornet, artig variant.

Fjellet var tørt og varmt, så det var fint å klyve ned i skaret fra den nordvestlige toppen. Standplassen gav seg selv, og ruta er inntegnet på bildet. Det er de første 10-20 meterne som er ordentlig klatring. grad 4. Vi hadde med to 60 meters halvtau og gikk en lengde på ca 40 - 50 meter helt til topps. Det er strengt tatt ikke nødvendig, siste halvdel kan fint klyves (eksponert og noe våt mose) opp og ned.

Vi rappelerte fra ei stor blokk på toppen og rett ned på standplass. Det er også ei blokk det er fint å rappellere fra lengre nede på eggen (der hang noen gamle slynger), der det ville være naturlig å rappelere fra dersom man har med bare ett tau. Man kan klyve ned til denne blokka, eller rappellere fra toppen ned langs eggen til dette festet og ta ny rappell. Det enkleste er selvsagt to tau.

Nydelig skikjøring på slush ned igjen. Tok en snartur oppom Kopphornet også. Bollen mellom Kopphornet og Klovtindane ser fin ut å kjøre på ski, men vi måtte nedigjen til skoa i snøkanten der vi kom opp.

Klatreruta som skal være letteste vei opp. Noen flytt grad 4, kanskje 8-10 meter, resten lett klyving. Rappell fra blokk på toppen rett ned til standplass igjen.
Rappell rett mot fortoppen.
Tilbakeblikk fra fortoppen

Fint!

Written by j_snorre 29.05.2017 02:03

Så artig ut! Troa på hele traversen, inkl. Rognstøyltindan?

Sv: Fint!

Written by JonMA 30.05.2017 13:29

Jepp, har stortroa på traversen! Dessuten så ser jeg at du og Kristian kunne trengt dere en tur til toppen her, siden dere allerede har registrert bestigningen ;)

Sv: Sv: Fint!

Sv: Sv: Sv: Sv: Fint!

Written by j_snorre 21.06.2018 11:24
            • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Fint!

Written by mortenh 21.06.2018 12:01
              • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Fint!

Written by JonMA 21.06.2018 12:13

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Fi

Written by mortenh 21.06.2018 13:10

Sv: Fint!

Written by ligroenb 22.06.2018 18:11

Vi har gått hele traversen en gang, og husker at det var endel løst fjell på den egga