Gaustatoppen (26.05.2017)

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 26.05.2017
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 26.05.2017
Stavsro (1,173m) 26.05.2017

Kvelden før turen opp hit, satt jeg å tittet på værmeldingen...sol over alt :-D JA da snakker vi, og når morgendagens trenings opplegg var 90 min m 15 kg sekk i kupert terreng, falt valget lett på Gaustatoppen. Og Amalie ville mer en gjerne være med. Sniff lot seg overtale etter ...ca 0 sekunder.

Vi kjørte opp, slik at turen kunne starte ca kl 12. Det er første gang i historien at jeg hadde problemer med å finne parkeringsplass på Stavsro, enda den er utvidet fra tidligere. Her var det mye folk! Amalie syntes det var storartet, da det kanskje var noen gutter i fjellet ;) JEg var litt mer lunken til både gutter og masse folk :-D Hadde sett for meg tur uten folk, slik at Sniff kunne løpe fritt hele turen.

Vi fylte sekkene med god mat og drikke (da DNT hytte der opp utrolig nok har klart det kunststykket å stenge en mnd fra 17mai til 22.juni!!! Det glade vannvid!! Tydelig står IKKE inntjening som det øverste på lista av driften her. Har aldri sett så mye irritert nordmenn, spanjoler, franskmenn, tysker osv som hoderystende finner ut at hytta er stengt, denne dagen) Og trasker avgårde.

91 minutter senere står vi på platået over DNT hytta. Går videre til toppen etter litt vannings pause, og starter opp primus. Tagliatelle, chorizopølse, pesto og parmesanost. Fikk mang en fjellvandrer til å ville bytte bort sine matpakker med meg og Amalies fjell lunch :-D Smakte utmerket :-D

Etter en times kos og bilder på toppen, snurret vi oss med igjen. Nydelig tur.

Ellers kan vi melde om utrolig lite sny i fjellet = Sommer sesongen er åpnet!! Hardangervidda (sør øst) lå sny og isfri og lokket over dalen)

Heldighvis ikke så mange gutter her i dag ;-D Men Amalie var strålende fornøyd med å ha truffet Magnus Karlsen på fjelltur. Joda han er god i sjakk, men på tid både opp og ned er vi bedre :-D :-D :-D