Sotra-raid (27.05.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Sangoltsvatnet (41m)
Endpoint Knarrvika (123m)
Ascents Botlenipa (125m) 27.05.2017
Knappskogfjellet (164m) 27.05.2017
Sangoltshornet (186m) 27.05.2017
Signalen (164m) 27.05.2017
Spjeldsfjellet (166m) 27.05.2017

Små topper på øyene vest for Bergen

Solen skinte og temperaturen var deilig. Etter en lang frokost valgte jeg å ta et raid ute på Sotra. Her er det små topper som byr på nydelig utsikt. Den kjølige vinden som kommer inn fra vest er deilig på slike varme dager. Øyene utenfor Bergen er noe eget og spesielt. Terrenget er flatt og en smule merkelig i forhold til Bergen. Likevel har det sin sjarm. Turmulighetene her ute er mange.

Sangoltshornet

Toppen

Første fjellet på programmet denne dagen. Kjørte nedover den smale veien gjennom Store Sangolt og parkerte i en P-lomme like ved Sangoltsvatnet. Fulgte deretter en kjerreveg litt innover på østsiden og kom etterhvert inn på en sti som gikk opp på sørsiden av fjellet. Stien var fin, men veldig tungvint å gå rundt hele knausen. Den kunne godt skrådd opp litt tidligere. Uansett, runden var fin den. På toppen ventet nydelig Utsikt over Folgefonna, Liatårnet og Bergen. Jeg fant en annen sti jeg valgte å følge ned igjen. Denne gikk på nordsiden av toppen og rett ned til bebyggelsen ved Sangoltsvatnet. Måtte over et strømgjerde og en mark før jeg kom ned til parkeringsplassen. En mye raskere variant. Skulle fulgt denne fra starten, men den var ikke så lett å se.

Distanse: 2,3 km
Høydemeter: 170
Totaltid: 35 minutter

Signalen

Kjørte mot Møvik i Fjell kommune og parkerte like nedenfor bommen på grusveien som går opp til Signalvatnet. Fulgte denne veien oppover og tok til høyre for vannet langs et gjerde. Kom inn på en sti som jeg fulgte helt opp til toppen av Signalen. En stor og flott varde her oppe. Jeg skuet utover et nokså paddeflatt område, men utsikten var fin. De trenger ikke gå langt for å få oversikt her ute på øyene. Fulgte samme rute ned igjen.

Distanse: 2 km
Høydemeter: 80
Totaltid: 20 minutter

Knappskogfjellet

Ferden gikk videre nordover til Knappskog hvor jeg tok til venstre og fulgte veien mot Fjæreide. Ca en halv km forbi Knappskog skule tar Fjæreidevegen en krapp sving. Langs denne svingen er en liten lomme med plass til to biler. Her parkerte jeg. Hadde på følelsen at det gikk en sti herfra og det hadde jeg rett i. Den var god og tilrettelagt og gikk helt opp til toppen av Knappskogfjellet. En stor varde og bok på toppen. Skrev meg inn i den og knipset noen bilder. På nedstigningen havnet jeg plutselig på en annen sti, men denne gikk også ned til bilen. Så fikk jeg en ørliten rundtur også. Flott tur.

Distanse: 1,4 km
Høydemeter: 114
Totaltid: 25 minutter

Spjeldsfjellet

Neste stopp var Spjeld. Her parkerte jeg på en P-plass i et boligfelt. Etter å ha vært litt for kjapp med å velge rute, valgte jeg å følge en sti like ovenfor. Denne gikk bare rett inn på privat eiendom. Her kom jeg ikke lenger og måtte snu. Fulgte deretter veien mellom boligfeltene som går lengst opp mot Spjeldsfjellet. Ofte startet stiene langs endestoppet på disse veiene. Dette var tilfelle her også. Like ved boligen lengst oppe så jeg en hvit stein på siden av veien. Her startet stien. Fulgte denne opp til den sørlige knausen. Her lå en bok bak en varde. Skrev meg inn i den før jeg fortsatte opp til toppunktet like bortenfor. Solgangsbrisen hadde satt inn og det blåste kraftig nå. Traff en kar som var vennlig og tok et bilde av meg på toppen. Fulgte samme rute ned igjen.

Distanse: 2,1 km
Høydemeter: 120
Totaltid: 30 minutter

Botlenipa

Dagens siste og enkleste topp. Kjørte nå over til Litlesotra og oppover i boligfeltet ved Knarrevika. Toppunktet på Botlenipa ligger rett i underkant av 200 meter i luftlinje fra den øverste parkeringsplassen. Vurderte å starte lenger nede for samvittighetens skyld, men hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt? Det ble den øverste parkeringslommen. Vandret deretter rett inn i skauen og opp på knausen, AKA toppen av Botlenipa. Fin utsikt mot Bergen og Askøy. Takk for turen. Dagen ble avsluttet med en magisk båttur i Grimstadfjorden med Heine og Eirik.

Distanse: 400 m
Høydemeter: 30
Totaltid: 10 minutter

Klikk på kartet for å se nærmere på sporet til de forskjellige toppene.