Bare blåbær på samenes hellige topp (30.08.2015)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Rásttigáisá (1,067m) 30.08.2015

Endelig passa det med en tur til samenes legendariske hellige fjell. Etter en god gratisnatt hos Thon i Vadsø kjørte jeg inn til Levajok og parkerte ved et lite grustak på nordsiden av elva.

Herfra var det bare ikle seg shorts i varmen og tusle innover et 4-hjulingspor som etterhvert krysset elva og mot Darjocohkka. Etter tips fra de andre her tråkka jeg etterhvert av stien over gjerdet og rundet denne på sørsiden. Rundt kanten her kom Rastigaisa til syne i all sin prakt. Skyene som lå rundt den fra bilveien var helt borte og erstattet av blå himmel på alle kanter.

Var lett å finne igjen den synlige stien og stikkene, så koste meg med blåbær og reinsdyrfotoshoot mens jeg sakte og sikkert nærmet meg. Passerte tre finske damer på veien og dro rett opp mot sadelen. Opp her var det til min overraskelse rødmerket helt opp (ingen andre skrevet det) så ingen tvil om hvor man skulle gå. En god del stein opp her, men gikk brillefint.

Vel oppe var det bare å sette seg ned ved den svøre varden og se Finnmarksvidde til alle kanter! Brukte 3 timer opp inkl en kjapp matpause. Samme vei ned igjen til bilen før jeg suste over vidda mot jobb i Alta dagen derpå.