Dronningens karjol på vidda (29.04.2016)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Vuorji (1,024m) 29.04.2016

Anders og jeg hadde jobboppdrag i Finnmark og klarte å skvise inn en fridag. Så da fikk jeg via den potensielle kunden fatt i en snøscootersjåfør og hennes karjol vi kunne krype inn i og ha en behagelig tur 50 km tur/retur fra Skoganvarre til Leavnas (vatnet nedenfor Vuorji).

Fra vatnet fulgte vi dalen inn og oppover direkte på Cuokkarassa. Føret var delvis sugende og vinden tidvis sterk, spesielt på toppen, så tok sin tid. Vi brukte vel ca 6 timer tur/retur de nærmere 3 milene og drøye 600hm. Men fint og lettgått terreng på ski - så anbefales.

Vel tilbake på vatnet, så kunne vi ikke unngå å dra oss opp på Vuorji. Anders var lettere til beins etter å ha spart litt krefter på Cuokkarassa med lettere utstyr, så ledet an ruta til topps. Var egentlig en lett og fin skitur, men helsikes sterk vind når toppen nærmet seg gjorde det til en særdeles hustrig opplevelse - med ekstremt kort opphold på toppen. Så ble been-there-done-that i stedet for å nyte en fantastisk flott topp. Kan anbefales både sommer og vinter. Vi var dessuten på overtid for å bli hentet av Kim Are fra snøscooterforeningen, så ramlet ned på kortest mulig tid også.