Slitetur.. (27.05.2017)

Midtre Holåtinden (2,047m) 27.05.2017
Vestre Holåtinden (2,039m) 27.05.2017
Vest for Austre Holåtinden (1,875m) 27.05.2017

Holåtindan har lenge vært på Sekretærens ønskeliste...

Vi hadde tidlig avreise fra Movegen 22, og var ved Sota litt før 0800. Hadde studert GPS-sporet til waaktaar og trodde vi skulle gå på sti... Stien ble fort borte for oss, og det ble en baskete tur gjennom tett skog med ski på sekken. Fikk ihvertfall rydda litt skog.. Sikta oss inn ei snørenne på ca 1000 moh, og fikk endelig på skia. Varmt å gå bratt, men gikk likevel radig inn til Sottjønnan. Tok av langfjellene på toppen og smurte med klister som fungerte bra. Tok en liten matbit i vinden før vi fortsatte over neste høgde ned mot Tundradalen.

Prøvde å sikte oss inn på snøfelt så godt det lot seg gjøre, men måtte av med skia noen ganger. Bare å konstatere at skisesongen virkelig er på hell :,( Det var så vidt litt overvann ved Grøntjønne, men vi tok oss greit over. Påfyll av energi før vi gikk opp skaret og inn til breen.

Kryssa breen med retning Midtre. Satte igjen ski og sekk rett under denne, og gikk på beina mot Austre. Det skulle bli litt av et slit. Lå masse snø igjen, og den var råtten for å si det mildt... Sank nedi til skrevet, og vi brukte uforholdsmessig lang tid. Angra på at vannet lå igjen ved skaret... Tåka kom og gikk, og det var ikke mye vi fikk sett av utsikten.

Tilbake ved sekkene tok vi litt energipåfyll før vi satte skia på sekken og labba over Midtre. Ganske greit opp, men ned på andre sida ble et skikkelig slit (igjen....). Begynte å røyne på slitne knær... Godt å få på ski når vi kom ned på breen :)

Greit bort til og opp på Vestre. Her var snøen fast og fin. Lita matpause før vi satte kursen over breen og opp att til skaret. Nede på Grøntjønne igjen prøvde vi å finne snø hele vegen, så det ble ei anna rute på returen. Turplanleggeren satte på langfell ved bekken i Tundradalen (som hadde kommet i løpet av dagen). Sekretæren gikk på stuttfell - gikk greit.

Sottjønnan hadde vatna opp mye i løpet av dagen, så det ble en fuktig opplevelse å krysse disse. Siste rest av matpakka og en lang kvil i sola før siste etappe ned mot Sota. Vi "mista" sporet vårt på GPSen (kom en motorsykkel ;)) - men vi fant fine renner et godt stykke ned i lia. Ski på sekker gjennom urskogen det siste stykket mot bilen. Litt hat at skia satte seg fast i trær, men det må man vel regne med når man trasser seg på skitur sist i mai.

Nede ved bilen etter nesten 12 timer på tur. Endelig var Holåtindan i boks!