Til topps i Oslofjorden - Varden på Håøya (27.05.2017)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Kaia ved Håøybukta (1m)
Endpoint Kaia ved Håøybukta (1m)
Ascents Varden i Frogn (230m) 27.05.2017 14:26

Vi møtte som avtalt Roar og Cathrine i Drøbak denne varme og nydelige maidagen. Fikk følelse av skikkelig sørlandsidyll da vi ruslet ned til kaia etter å ha parkert i sentrum. Fra Drøbak skulle vi ta katamaranen MS "Baronen" over til Håøya. Mange sto og ventet på kaia da vi ankom, men så var vi der kun 2-3 minutter før fergen skulle gå også.

MS "Baronen" har bra fart ute på Oslofjorden, så det tok ikke lange tiden før vi la til ved Håøybukta, på nordenden av selve Håøya. Derfra ruslet vi et lite stykke på vei til en liten fotballbane dukket opp foran oss til høyre. Omtrent rett nord for det lille tjernet/dammen så vi tydelig stien ta av ganske bratt oppover.

Stien til toppen av Håøya var relativt tydelig hele veien. Den passerer i starten rett forbi det oppdemte tjernet, og er videre periodevis rødmerket. Flere steder gikk det lenge før vi så noe rødmerking, men siden stien stort sett var grei å følge, brukte vi ikke merkingen noe særlig. Rett ovenfor det oppdemte tjernet går stien i høy og mørk granskog. Der så vi litt etter rødmerkingen, siden stien gikk noe i ett med skogbunnen der. Rett etter dette, ved 80-90 meters høyde, var det et stidele hvor en mindre sti gikk rett fram. Her går hovedstien da oppover til venstre.

På forhånd hadde jeg lest andre turrapporter, og der så jeg at enkelte hadde misset stien på omtrent samme sted. Dette var i det lille dalsøkket like sørøst for Ramneflauet Sør (193). Når det flater ut i dette dalsøkket, går man i høy granskog med lite vegetasjon på bakken. Det ser ut som man bare skal fortsette rett framover hele tiden, men plutselig dukker det opp en liten varde på venstre side av stien. Her er det også noe rødmerking. Stien mot høyeste punkt på Håøya går altså opp en knaus til venstre her. Jeg hadde ingen problem med å se den, men så var jeg veldig observant akkurat her også…

Vi studerer en av installasjonene langs stien.

Videre var stien lett å se der den går noe opp og ned mot toppen. Flere rustne installasjoner etter krigen passeres også. Siste 80 meterne mot toppen måtte vi gå ute i blåbærlyngen siden stien ikke gikk opp på Varden (230). Det virket som stien bare går rett forbi toppunktet…

Alle 6 i turfølget var nå godt fornøyde med å nå Håøyas høyeste punkt. Jeg fikk meg en ny topp, mens flere andre i følget fikk notert en ny geocache, som det for øvrig er flere av på Håøya. Barna skrev seg inn i boka som lå i postkassa også.

Toppen på Håøya, Varden (230), er nådd.
På Varden (230). Høyeste punkt på Håøya.

Det er dårlig med utsikt fra toppen på Varden/Håøya pga skogen. Vi tok en kort pause med litt drikke, før vi begynte på returen. Uansett kunne vi ikke drøye altfor lenge heller, siden vi hadde en ferge å rekke. I alt hadde vi 3 timer og 10 min til rådighet på gåturen (fra 13:00 til 16:10). Opp til toppen hadde vi brukt 1t 17min. Så dårlig tid hadde vi ikke, men vi kunne heller ikke surre og rote for mye før vi fikk det. En geocache eller to skulle vi også prøve å finne.

På returen fant vi en geocache, og gikk ellers samme sti tilbake til kaia hvor ferga til Drøbak skulle gå fra. Da vi ankom kaia, var det ennå igjen 25 minutter til ferga kom, så dette gikk fint med grei margin. Siden MS "Baronen" i tillegg var noen minutter forsinket, fikk vi en drøy halvtime i sola til avslapning før fergeturen til Drøbak.

MS "Baronen" ankommer kaia på Håøya.