Breitinden (24.05.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Vasstrand
Ascents Breitinden (843m) 24.05.2017

Det var meldt ganske kjipt vær på selve Kristi Himmelfartsdag så jeg byttet ut torsdagens feriedag med onsdag og gikk en fottur opp Breitinden. Har vært noen år siden sist gang jeg var her, så det var fint å gå turen på nytt. På vei opp ble det både tørr sti, slusjsnø og steinur for å komme opp til skaret mellom Ryptinden og Breitinden. Deretter fikk jeg kose meg i steinur igjen før jeg måtte til slutt ta stegjern på skoene siden snøen var såpass hard øverst på ryggen. Deilig å gå på skikkelig fin stegjernsnø igjen! Tok en lengre pause på toppen for å nyte utsikten over Ersfjorden før jeg tuslet ned mot skaret igjen. Benyttet ryggen over Stortuva på vei tilbake da det var stort sett snøfri der. Flott luftetur!

Innmarsjen. Fra venstre: Bremnestinden, Ryptinden og Breitinden
Dagens turmål
På vei opp slusjflanken
Koselig med å gå i steinur igjen
På vestryggen med Ryptinden og Bremnestinden bak
Utsikten fra toppen
Skamtinden på andre siden av Ersfjorden