Såleslepp over Anfinnatten - Flå (24.05.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Nysetre p-lomme (745m)
Endpoint Nysetre p-lomme (745m)
Ascents Langelifjell (1,042m) 24.05.2017 17:32
Skomakernatten (1,123m) 24.05.2017 18:13
Anfinnatten (1,130m) 24.05.2017 18:33
Anfinnatten N1 (1,102m) 24.05.2017 19:02
Anfinnatten N2 (1,101m) 24.05.2017 19:13
Visits of other PBEs Stavnsvegen bom v/Flenten (900m) 24.05.2017 15:53
Nysetre p-lomme (745m) 24.05.2017 16:29

Hans Petter og jeg hadde ikke vært på tur sammen siden i fjor høst, så nå var det jaggu på tide igjen. Jeg dro rett fra jobb i Oslo og plukket opp han i Drammen. Så kjørte vi sammen oppover mot Eggedal og Haglebu. Litt nord for Haglebu fjellstue, rett før vi nådde Helgesetvatnet, svingte vi av mot Stavnsvegen. Dette er en bomvei som går helt ned i Hallingdal, og der kommer man inn på Rv7 ved Stavn. Avgiften for å kjøre på bomveien var nå kr 50, som vi betalte med mynter i en konvolutt.

Bomkassen for å kjøre på Stavnsvegen fra vest, ved Flenten. I bakgrunnen er Kollenatten (1023).

Vi fulgte Stavnsvegen til rett før Eggedalsvadet. Stavnsvegen var stort sett i grei stand, men enkelte steder bar den fremdeles preg av å ikke være helt ferdig med teleløsningen. I en stor sving, hvor traktorvei tar av nordvestover mot Nysetre, parkerte vi på en grovplanert, stor lomme.

Parkering ved starten på traktorveien mot Nysetre/Nysætri.

Været var jo meget bra denne dagen. På starten av turen mens vi vandret mot sola på traktorveien mot Langelifjell, ble det temmelig varmt. Her nede i skogen var det vindstille, og når det etter hvert ble mer motbakker, savnet vi sårt et lite vindpust. På de kaldeste stedene lå det ennå igjen noen små snøflekker i skogen, og naturligvis var det vått i alle søkk og myrete områder. De dypeste sporene i traktorveien var flere steder fylt med vann.

Traktorveien kunne vi følge til drøyt 900 moh. Derfra ble det vandring opp gjennom skogen et lite stykke, før det bratnet til en del i siste kneika opp mot snaufjellet. Og her fikk vi vindpustet vårt, som vi nylig hadde savnet. Det blåste langt mer enn ønskelig på snaufjellet. Såpass friskt at det ikke var noe behagelig å sette seg ned uten å sitte i le.

Langelifjell (1042) har flere jevnhøye toppunkt, hvor punktet som Peakbook-nåla står plassert virket høyest. Vi måtte ha på mer tøy her på toppen, og tok litt drikke. Hans Petter syntes det gikk litt tungt for han i dag, og jeg visste foreløpig ikke noe til at såla på den ene fjellskoen min var i ferd med å løsne. Men jeg merket litt svakt at jeg var noe mer fuktig på den foten…

På Langelifjell (1042). Mot Skomakernatten (1123), som er til venstre i bakgrunnen, og Anfinnatten (1130) til høyre.
Hans Petter på Langelifjell (1042). Utsikt mot sørøst.

Fra Langelifjell (1042) måtte vi ned et stykke. I skaret mot Skomakernatten (1123) ble et par våte myrer krysset, etterfulgt av noe kronglete skog oppover mot Skomakernatten. Imidlertid kom vi fort over skoggrensa, og veien videre opp ble enklere. Litt bratt noen meter, men det er jo bare gøy å krafse i lyngen innimellom.

Nå ble jeg oppmerksom på at såla på den ene fjellskoen var i ferd med å slippe! Pokker også, hvis den falt helt av ville det bli pes å gå videre. Heldigvis virket det som såla fremdeles satt godt på framfoten. Det var hælen som var i ferd med å løsne. Jeg satset på at den ville holde videre på turen, men kom til å sjekke sålen hyppig underveis.

På Skomakernatten (1123) var vi igjen tilbake i den kjølige vinden, og neste topp skulle bli dagens hovedmål. Derfor gikk vi videre etter bare en kort pause.

På toppen av Skomakernatten (1123).

Østsiden på Skomakernatten er temmelig bratt. Allikevel ville vi prøve oss ned den veien. Var jo kortest, og noen utfordringer må man jo skaffe seg. Jeg fant en grei rute ned, helt til siste skrenten hvor vi kom ned takket være busker vi kunne holde oss i. Uten disse måtte vi trolig ha lett etter en annen vei.

Utsikt fra Skomakernatten mot Anfinnatten.
På vei oppover mot Anfinnatten. Toppvarden ses øverst i bakgrunnen.

Enkel og behagelig vandring i sola oppover mot Anfinnatten (1130) etter klyvingen ned fra Skomakernatten (1123). Fremdeles is på tjernene her oppe, men for øvrig bart og ingen snø, og veldig trivelig terreng å gå i. Toppvarden på Anfinnatten (1130) var flott, og det var jammen utsikten også. Herfra virket det langt ned i Hallingdal. Nordover var det et artig terreng med alle kulene og småtoppene som befinner seg mellom Ryfjell og Anfinnatten. Opprinnelig hadde jeg tenkt å ta med Hans Petter over mange flere av disse toppene denne kvelden, men snart var det på tide å avbryte…

På toppen av Anfinnatten (1130). Bildet tatt sørover.
Utsikt østover fra Anfinnatten (1130).
Hans Petter sitter i le for vinden bak toppvarden på Anfinnatten (1130).
Utsikt mot nord fra toppen av Anfinnatten.
Utsikt mot S/SV fra Anfinnatten (1130). Det markerte fjellet midt i bildet, er Langelifjell (1042).

Vinden tok godt på Anfinnatten (1130) også, så vi søkte ly bak varden de minuttene vi var på toppen. Deretter ruslet vi nordover og plukket med Anfinnatten N1 (1102) og N2 (1101), før vi ga oss. Hans Petter var ikke i form blant annet pga en tommel han nylig hadde sydd 7 sting i, og ville gjerne snu. Jeg var også skeptisk til å fortsette med mine såleproblemer, så vi brukte ikke mange sekundene på å ta valget om å gå ned til bilen igjen.

Vi sitter på Anfinnatten N1 (1102) og ser tilbake mot Anfinnatten (1130), som er til venstre, og Skomakernatten (1123) litt lengre bak til høyre i bildet.
Fra Anfinnatten N1 (1102), med utsikt mot N/NV. Den høyeste toppen til venstre er Anfinnatten NV2 (1113).
Hans Petter på Anfinnatten N2 (1101). Bildet tatt østover.

Vi ruslet tilbake over Anfinnatten N1 (1102), og skrådde så nedover i lyng og skog mot Gamalseter. Lite stier å følge her, men et svakt tråkk ble fulgt i øvre del av det bratteste partiet ned mot Gamalseter. Denne setra virket sannelig «gamal» også. Hans Petter og jeg stoppet noen minutter her, og ble nesten nostalgiske der vi sto på det fine tunet nedenfor de gamle bygningene. Når ble dette bygd, og hvordan var livet og levekårene den gang…?

Gamalseter.

Nå gikk vi nedover på kjerreveien fra Gamalseter noen meter, inntil det så greit ut å ta av for å komme bort til en traktorvei øst for Nysetre. Grei skog å gå i her, med et lite stykke på sti som plutselig dukket opp. Traktorveien øst for Nysetre ble etter hvert nådd, og den fulgte vi så ned til krysset hvor vi møtte traktorveien fra starten på turen. Deretter på kjent vei tilbake til bilen.

Og såla på fjellskoen satt fremdeles der den skulle, uten å løsne noe særlig mer. Heldigvis!

Istedenfor å kjøre hjemover nå med en gang, ble det en ekstra, liten kveldstur siden kvelden ennå var ung. Det var fri neste dag, så om det ble sent før vi var hjemme, gjorde ikke det noe. Dermed kjørte vi litt tilbake på Stavnsvegen, for å stikke opp på Kollenatten (1023)…