Kveldstur på Kollenatten - Flå (24.05.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Stavnsvegen v/Liseter (853m)
Endpoint Stavnsvegen v/Liseter (853m)
Ascents Kollenatten (1,023m) 24.05.2017 21:11

Etter turen til Anfinnatten (1130) satte vi oss rett i bilen og kjørte noen minutter tilbake på Stavnsvegen, mot Kollenatten (1023). Vi parkerte i en lomme langs Stavnsvegen like ved der veistubben opp til Liseter (Lien seter) tar av.

Siden Hans Petter ikke hadde vært i form denne dagen, foreslo jeg at han kunne bli igjen i bilen mens jeg stresset opp til Kollenatten. Men neida, han ville gjerne bli med, sporty som han er. Jeg tok også de samme, gamle fjellskoene hvor såla var i ferd med å løsne. Denne turen var så kort, at dersom såla skulle falle av, ville det ikke være så krise. Det var sti opp mot toppen, og mest sannsynlig tørt hele veien.

Vi tok sjansen på at det ikke var noen på Liseter, og vandret veien opp dit først. Derfra skulle det ifølge kartet være sti opp mot Kollenatten. Denne stien var imidlertid ikke mye å skryte av. Knapt synlig, og temmelig raskt forsvant den. Mulig vi ikke så hvor det egentlig gikk… Uansett måtte Hans Petter takke for seg her. Magen var ikke bra, så han ønsket meg god tur videre. Vi ga meg 30-40 min på å være nede ved bilen igjen, og det skulle stemme ganske så bra.

Jeg kravlet opp en bratt skrent, og rett ovenfor dukket en langt tydeligere sti opp. Denne gikk sannelig i riktig retning også. Jeg fulgte denne stien, og den førte helt opp til toppen på Kollenatten (1023). Fra start hadde jeg brukt 21 minutter til topps.

Hele veien hadde jeg gått i skogen, men selve toppunktet på Kollenatten (1023) var snaut. Derfor kunne jeg nyte en fin utsikt derfra også. Nydelig kveldslys da sola tittet fram etter et par minutter på toppen. Jeg så nå godt mot blant annet Anfinnatten (1130), hvor Hans Petter og jeg hadde vært 2-3 timer tidligere.

Toppvarden på Kollenatten (1023). Høyeste punkt er imidlertid noen meter lengre bak til høyre.
Trig.punktet på Kollenatten (1023) på fjellet i forgrunnen. De to markerte toppene bak er til venstre Skomakernatten (1123), og Anfinnatten (1130) til høyre.
Trig.punktet på Kollenatten (1023) ses helt i forgrunnen. Bildet tatt mot sørvest. I bakgrunnen og omtrent midt i bildet, ses Bergshammaren (1263).

Jeg sendte en SMS til Hans Petter, og gikk i god fart på stien nedover igjen. Nå fulgte jeg denne tydelige stien hele veien, og den førte meg mot hytta som ligger snaut 100 meter vest for Liseter. Så vil man ha god sti helt til toppen, lønner det seg å følge veien opp til denne hytta, og fortsette derfra. Jeg bushet tilbake til Liseter (Lien seter), og gikk veien derfra ned til Hans Petter, som satt og halvsov i bilen.

Stien til Kollenatten (1023). Her er jeg litt sørøst for toppen.

Så ventet kjøretur hjem til Drammen igjen. Først testet vi resten av Stavnsvegen ned til Rv7 ved Stavn. Mens vi kjørte alle svingene ned mot Rv7, dukket det plutselig opp en stor elg som sto rett nedi grøfta. Den skottet på oss en kort stund, før den luntet inn i skogen. Langs Krøderen litt senere, så vi også et par rever. Artig å se noen dyr også, bortsett fra fugler, mus og maur.