Storefjell på Håøya i Telemark (24.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vrangsundvegen (45m)
Endpoint Samme (45m)
Ascents Storefjell (141m) 24.05.2017 12:40

Første øytopp i Telemark

Etter hyggelig bybesøk og handletur i Åsgårdstrand satte vi kursen mot vår første øytopp i Telemark. Fra Larvik kjørte vi vestover på vei 302 og tok til høyre etter Hellesrød inn på vei 60 Tveidalsveien som vi fulgte til Saga. Vi fant ingen offentlig tilgjengelige veier sørover not Vrangsund, og valgte under en viss tvil å kjøre inn den "private" veien uten bom mot steinbruddet. Passerte dette og fortsatte på den smale grusveien Vrangsundveien til et veidele mot Auen og Vrangsund/Håøya der det var plass til å sette fra seg bilen utenfor veikanten uten at trafikken ble hindret.

Veidele. Vrangsundveien mot venstre
Veien mot Vrangsund låst med bom

Fin spasertur på Vrangsundveien, men vi overså et skilt på høyre side av veien og kom ned til en privat hytte øst for Vrangsund.

Lett å overse skilt og sti til Vrangsund!
Infotavle om Vrangsund og Håøya
Vrangsund. Smal, liten bro over til Håøya
Idyllisk område!

Fulgte god, blåmerket sti sørover på Håøya forbi Blåbærmyrvannet slik som GPS-sporet viser. Vi fant ingen ordentlig sti siste stykket opp til toppen, så her ble det noen hundre meter i terrenget før vi var oppe ved varden og det gamle trigmerket. GPS ganske likt koordinatene på PB.

Astrid ved varden på Storefjellet, Håøya
Muligens marginalt høyere på denne knatten noen meter nord for varden ....

Ned igjen samme vei og grei retur til hovedveien, heldigvis uten å støte på sinte grunneiere og/eller stengte bommer.