Over Midtfonntindan. (23.05.2017)

Vestre Midtfonntinden (1,709m) 23.05.2017
Vikehaugen (1,170m) 23.05.2017
Øverviklægda (1,163m) 23.05.2017

- Skitur i villreinens rike.

Over Midtfonntindan; Godt skiføre og fin utsikt.

Morgenstemning ved Eikesdalsvatnet.

Etter turen til Spikrottinden sist høst har en skitur til Midtfonntindan stått på blokka. Med god værmelding, varsla nattefrost og dermed håp om lett føre var det på tide å slå til. Siste dagers nedbør så også ut til å kunne berike føret i form av litt nysnø på toppene. Både utnytting av føret, og program på ettermiddagen betinga, en etter norske forhold alpin start, og 06.30 var jeg klar ved tunellåpningen/stistart på Vike.
Tåka lå tett ved Eikesdalsvatnet og lufta var ganske fuktig. Det gikk imidlertid ikke lenge før jeg var over tåka og kunne nyte utsikten mot andre side av vatnet. Vegetasjonen var fortsatt våt etter siste dagers regn, og joggeskoa blei fort gjennomblaute. Men hva gjorde vel det med tørre randostøvler på sekken. Ellers er oppgangen her fin, og kan f.eks. ikke sammenlignes med stien fra Vikesetra mot Ågottind litt lenger sør.
Jeg møtte på snø rett nedafor munningen av Vikebotn på ca. 800 meters høgde. Stegjern og skarejern kom godt med i starten, da det var bratt og skaren var knallhard. Kom etterhvert opp i slakere og soltint terreng mot toppen av Vikehaugen.
Sola varma allerede godt. Etter litt mat og utstyrsjustering rusla jeg avgårde i retning Midtfonntindan. Så en del spor etter rein bortover ryggen, så ut som et trekk gikk fra Vikebotn og runda over ryggen og ned i Fagerbotnen. Skiføret blei bare bedre og bedre, over 14-1500 meter blei nysnøen tørr i nord- og vestvendte hellinger. Det var lite vind før jeg nærma meg Vestre Midtfonntinden, da en liten trekk meldte seg. Rett før toppen fikk jeg øye på beitende rein med det som så ut som en kalv borte ved varden. Stoppet opp, og de blei snart oppmerksom på meg. Venta til de trakk seg unna før jeg gikk videre til varden. En del oppstikkende stein her og lettere og finne mat for dyra.

Midtfonntindan
På Yste Midtfonntind.

Vurderte en tur bortom Austavindshøa, men tida strakk ikke til denne gang. Forøvrig fint å ha et påskudd for en ny tur i området. Derfor rant jeg rett ned i skaret mot den høyeste av Midtfonntindan, og kryssa greit opp til toppen. Etter et lite opphold der oppe, gikk returen ned i skaret igjen og videre ned breen på nordsida. Her fulgte fin nedkjøring av varierende bratthet ned i Vikebotnen. Så fulgte noen flate kilometer tilbake til kanten. Snøen bar ganske bra her, men greit og ikke være ute så mye seinere på dagen. Så var det på med nesten tørre joggesko og ned stien til Vike igjen. Det var en vakker vårdag ved Eikesdalsvatnet, og en storslagen opplevelse sjøl om en begynner å bli godt vant.

- Flere bilder:

Supert føre over Midtre Midtfonntind.
Utsikt fra høgeste Midtfonntinden mot Vikesaksa, Fløtatind, Skjorta og Breidtelnebba.
Beitende rein på toppen av Midtfonntindan Vest.
Høgste Midtfonntinden fra nord.

I Vikebotnen, mot Sjøvdøla og Nebba.
Vår i skogen. Fra nedstigninga.
Over Eikesdalsvatnet mot Juratind.