Kveldstur til Grytefjellet - Fusa (23.05.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Skardsnuten parkering (119m)
Endpoint Samme (119m)
Ascents Grytefjellet (805m) 23.05.2017
Visits of other PBEs Skardsnuten p-plass (120m) 23.05.2017 17:40
Potensielt finværsdag, tidlig avslutning av jobbrelatert møte og kjørte i retning Fusa.
Hadde forsøkt Grytefjellet tidligere i vinter sammen med Ivar og Trond, på truger, men bløt og tung og dyp snø hadde fått oss til å snu ca halvveis, en utvilsomt klok avgjørelse ved de aktuelle forhold. Hadde da planlagt å ta med sykkel ved neste forsøk, og den kom godt med i dag. Sparte både tid og krefter på de 3,5 km med, dog noe steinete; kjerrevei til nordenden av Hafskorvatnet. Videre på sti et stykke forbi Remavatnet og skar deretter stiløst i østlig retning oppover vest/nordvestflanken av Grytefjellet, stedvis nokså bratt. Nesten oppe snudde jeg med og så mer og mer kondensasjon av fuktig luft fra sørvest, og snart var toppområdet innhyllet i tåke
SV varde, som er klart lavere enn NØ; såvidt synlig " i dimman".
Høyeste punkt

Kom først til en varde i sørvest, denne 3-4 m lavere enn en varde i nordøst, men enda et topppunkt litt nordøst for denne igjen ble målt marginalt høyest. Tom mage, og inntok matpakke i ly av NØ varde. Ned i gjen i tåke, denne lettet gradvis drøyt 100 høydemeter under toppen, og snart lå også toppområdet fritt for tåke. Det ville seg ikke med topputsikt for meg i dag altså..
Oppklarning; tilbakeblikk mot Grytefjellet
Oppklarning; utsikt mot   Remavatnet, og Bjørnafjorden i det fjerne
Oppklarning; utsikt mot Remavatnet, og Bjørnafjorden i det fjerne

Enda mer behagelig med sykkel de siste 3,5 km tilbake til bilen.