Okstindbreen, dag 2 (21.05.2017)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Gråfjellhytta (1,008m)
Endpoint Innerdalen (354m)
Ascents Okshornet (1,901m) 21.05.2017 15:26
Oksskolten (1,915m) 21.05.2017 17:38
Okstinden (1,804m) 21.05.2017 19:19
Visits of other PBEs Gråfjellhytta (1,008m) 21.05.2017 21:01

Nok en knalldag på Okstindbreen.

Etter gårsdagens lange tur, ble det en litt sen start i dag. Jobba meg allikevel innover den lange breen i varmen, og tok sikte på Okshornet. Så to personer på vei ned fra toppen, den samme veien som jeg hadde tenkte meg opp. Parkerte skia innunder ryggen, satte på stegjern, og gikk bratt opp på ryggen litt til høyre for det laveste punktet mot Oksskolten. Videre på høyre side av eggen i oppgåtte spor. Etter hvert en liten hammer som ble omgått på høyre side, og videre på høyre side av eggen, frem til en ny hammer. Inn i ei lita, men meget bratt renne opp på ryggen igjen, og greit til topps. Takk for flotte spor til gjengen jeg møtte i går. Ned igjen umiddelbart, da det begynte å blåse kaldt, hadde bare kortbukse og trøye. Etter en kort pause der jeg hadde satt skia, ble det flott nedkjøring nordover breen. Ser på trackingen at jeg har kryssa mitt i bratt til Oksskolten, men jeg kjørte nok ned lenger vest. Parkerte ski og sekk, tok med meg stegjern, og fulgte fotspor fra i går. Kom ganske snart bort i noen sva som måtte omgås, før jeg kom opp på ryggen på ca 1460moh. Fortsatte så opp den nordvendte ryggen til topps. På dagens føre var stegjern en selvfølge. Så antagelig Rune og dama, som kom kjørende ned litt lenger bort. På toppen oppdaget at telefonen var tom for strøm? Kanskje "høyeste" tracking drar mye mer strøm enn "normal". Uansett så ser det ut på trackingen, at jeg har hoppet rett ned stupet til sekken. Gikk imidlertid samme vei ned.
Om man vil unngå skråsva, bør man følge breen litt lenger ned, på ca 1320, før man følger et naturlig drag opp mot ryggen.
Etter en god matpause i solsteken, kryssa jeg breen, og gikk opp mot Okstinden. Her var det isete, så jeg valgte derfor å sette igjen skia på ca. 1600 moh. Satte på stegjern og rusla mot toppen. Ble litt overrasket over å finne en sprekk i snøen/breen på ca 1630, som går fra skavlen og ned vestover. Enkelt til topps på Okstinden. Ned igjen samme vei. Runda så Okstinden på østsida, og opp i skardet. Herifra ble det en lang glidtur ned til Gråfjellhytta. Pakka sekken, og kjørte ned til Innerdalen i til dels meget våt snø. Holdt yttersvingen i dalen her, fordi elva hadde åpnet seg.

En stor takk til Wenche og Rune, Kristin, Hanne og Alan for god underholdning og bevertning i helga.
Til slutt en stor takk til Svein Arne for førstehånds info om alle toppene, og for hans bidrag med å få reist den flotte Gråfjellhytta.