Eldfell på Vestmannaeyjar (21.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Eldfell P-plass (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Eldfell (213m) 21.05.2017 18:22
Visits of other PBEs Eldfell P-plass (100m) 21.05.2017 18:22

Eldfell - uventet vulkanutbrudd i 1973

Etter en fin tur til øytoppen på Heimarey - Heimaklettur var det tid til et besøk på vulkanfjellet Eldfell som hadde et stort utbrudd over mange måneder i 1973. Vi kjørte opp til Eldfell P-plass på østsiden av fjellet. Den kraftige vinden hadde øket på enda mer, og det var tidvis nesten sandstorm i kastene.

Parkering på østsiden av Eldfell
Infotavle på parkeringen
Toppområdet på Eldfell. Krateret ned mot venstre
Sandstorm på Eldfell
Toppunktet på Eldfell til venstre. Lars på vei tilbake langs kanten. Vulkanfjellet Helgafell i bakgrunnen til høyre

Lars og jeg gikk utover langs kraterkanten på jakt etter det for tiden høyeste punkt. Fjellet var 226 m på det høyeste, men minker stadig i høyde pga sammensynking og erosjon. Lokaliserte dette på GPS 27V 537526 7033977 på en kant litt vest for en markert stein. Vinden var meget sterk - minst 20 m/s. Det var umulig å stå oppreist på den smale kanten, så det ble min første GPS registrering i halvt liggende stilling! Lars klarte å fange dette på bildet under!

Registrerer høyeste punkt på Eldfell med GPS i krypende stilling! Foto: Lars Holme
Her ser vi nedover mot krateret og byområdet på Vestmannaeyjar. Heimaklettur sentralt i bakgrunnen
Skjermdump av GPS-spor fra Garmin Basecamp på gratiskartet Island TopoV2 som viser toppen på korrekt sted
På Googlemaps blir GPS-sporet og toppene feilplassert med over 200m!

Eldheimar Volcano museum

Avreisedagen fra Vestmannaeyjar besøkte vi dette flotte museumet som ligger ved foten av Eldfell. Muset ligger på samme sted som og er bygget over endel av husene som ble begravet av lava og aske under vulkanutbruddet i 1973.

Et av husene som ble begravet og delvis ødelagt av aske og lava
Animasjon med lyd og bilde av hvordan det så ut på Heimaey under vulkanutbruddet