Storbreahøe (20.05.2017)

Written by linntherese GSM

Ascents Storbreahøe (2,001m) 20.05.2017 05:25
Her parkerte vi syklene og ser opp på toppen som fortsatt har sol på seg.
Jeg har funnet ut at med randoski er hjelper det å ta lange skritt, så blir det ikke så mye løfting av skia.
Den toppen bak der heter Skagsnebb. Der har jeg vært før.
Jeg syntes det så fint ut å gå til venstre på bildet. Pappa hadde tenkt å gå litt mer rundt, men jeg fikk vilja mi.

Denne dagen skulle vi gå en kort tur sa pappa, og så skulle vi ikke være borte hele dagen og sånn, så vi reiste kjempetidlig. Pappa sa det var for at da kunne vi kanskje få litt fint vær.
Jeg stod opp supertidlig, klokka halv tre. Jeg var veldig trøtt, men kunne sovne når vi kjørte bil.
Kjøreturen gikk på et blunk egentlig, og pappa klarte ikke å vekke meg når det var soloppgang på fjellene, først når vi kom frem klarte han å vekke meg. Vi måtte være litt stille for det lå noen svensker og sov i bilen der vi parkerte.
Veien var stengt med bom, men heldigvis hadde vi med sykkel sånn at vi kunne komme litt lettere oppover. Eller jeg vet ikke, jeg tror ikke pappa syntes det var så lett med alle ski og staver på sykkelen men.

Elva var veldig stor og sterk og åpen over alt, men ganske langt oppe fant vi en liten snøbro. Deilige snøbro, den var god å ha og tok oss over den store skumle elva og litt etterpå kunne vi ta på skia.

Pappa ville egenlig gå mer rundt fjellet, men jeg syntes det så fint ut ganske rett på, så jeg sa at vi kunne gå der. Pappa sa han trodde det var bratt, men la gå da. Vi kunne forsøke. Litt lenger oppe var det noen gamle skispor. Det mente pappa var et godt tegn.

Dessverre kom det mer og mer skyer, men det så ut som vi kunne komme til toppen lenge før klokka ni som var målet til pappa og da blei jeg motivert. Tidlig opp og tidlig ned.
Det var ganske bratt noen steder, men det gikk i grunnen ganske greit. Vi hadde med litt munngodt og koste oss til topps hvor det var kald vind og tåke så vi tok bare noen bilder før vi gjorde oss klare til å kjøre ned.

Fra toppen kunne vi kjøre nesten hele veien ned til syklene. Det var supergøy. Egentlig var det en ganske bra tur selv om det bare blei en topp og være ikke var så bra. Pappa sa at det var urettferdig med været, for like nord for der vi var, var det sol hele dagen. Men vi fikk i alle fall masse sol i Lom og is og en deilig Lompause på gresset og vi var hjemme klokka ti over halv ett, så jeg kunne fortsatt være ut og leke og sånne ting.

Bra dag, tommel opp!

Nå kommer skyene mer og mer på Tverrbottinder.
Noen ganger var det litt brattere. Baki der skinte sola hele dagen. Urettferdig syntes pappa.
Kniven hete den toppen.
Skardstindtoppen.
Bare tåke og tull på toppen.
Litt utsikt i tåka, men ikke mye.
Mot Kyrkja og Leirvassbu.