Korpheia (21.05.2017)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Bjørsjøen (250m)
Endpoint Korpheia (501m)
Ascents Korpheia (501m) 21.05.2017 10:59
Rundheia (483m) 21.05.2017 10:59
Tjønnslettoppen (415m) 21.05.2017 10:59

Tok turen vestover i dag. Gikk fra Bjørsjøen om Tårntjønna og til Korpheia. Fulgte skogsvegen opp fra parkeringa og så stien over mot Tjønnslettet. Svingte venstre etter myra og opp lia. Hadde planlagt å gå om Tårntjønna da den er en av de mest spesielle vatna i bygda. Ligger høyt uten tilsig og ser ut som en scene fra De dødes tjern. Litt vanskelig å finne er deb også da den ligger kutta inn i en åsrygg. Stakk innom Tjønnsletttoppen siden jeg likevel var der i området. Fra Tårntjønna gikk jeg vestover mot Korpheia, mange myrer og daler og forsere. Kryssa merkastien mot Korpheiklumpen, såg ett merke helt alene på ei myr og lite annet. Fra toppen av Korpheia gikk jeg over til Rundheia og så tilbake mot Bjørsjøen. Kom etter hvert inn på den merkede stien som jeg kryssa tidligere. Merkelig nok var det ganske hardtrampet av elg i stien. Enten har elgen begynt å foretrekke merkede løyper (føler det er merka nok i tilfelle), eller så er det elg fra andre steder som ikke er kjent og foretrekker å følge merkinga. Men mulig elgen er kjent for det var ikke sløst med merking langs ruta. Hadde jeg ikke visst hvor stien fra Korpheisetran gikk så hadde jeg ikke funnet den pga merkinga. Men greit å finne frem likevel, høyspenten viser vei.

Mot Sollitjønna
Rikelig med granskjegg her, ser ikke mye av det i de strigla plantefeltene
"Broken Hill", eller Tjønnslett toppen
Tårntjønna
Frosken har sørga for etterslekta i utløpet av Tårntjønna
Korpheia
Utsikt mot Ytterlangen fra Rundheia
Rundheia
Korpheisetran
Tofta på Korpheisetran
Bekkeblom i det tørre gresset
Merkinga jeg å elgen fulgte

Missing title

Written by Karina 21.05.2017 19:31

Rart at bekkeblom vokser tørt... fine bilder Rune