Berganvarden (21.05.2017)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Berganvarden P-lomme (69m)
Endpoint Berganvarden P-lomme (94m)
Ascents Berganvarden (456m) 21.05.2017 11:22
Visits of other PBEs Berganvarden parkeringslomme (50m) 21.05.2017 11:22

Larvik sin kommunetopp (enn så lenge ihvertfall)

Nok en tur i vårt flotte nabofylke, Vestfold. Våknet til knallvær og pakket sekken for ekskursjon til Larvik/Lardal for en topp eller to. Planen var to for å slippe å kjøre så himla mange ganger til disse traktene, men det er ikke alt går helt etter planen når Taxitheo (Rune Theodorsen) og meg drar på tur ;)

Fant greit fram, og begynte på turen. Rune ville geocache også, så ble en rolig vandring. Starta på grei grusvei et godt stykke, før vi skjærte inn i skauen. Oppdaget fort at det var en smule fuktig, men ikke så verst egentlig. Traff kun et par andre mennesker, så hadde naturen helt for oss selv. Litt ulendt terreng, og ikke "motorveifølelse" selv om vi gikk på merket sti. Gikk mistenkelig slakt for seg veldig lenge, men det ble forsåvidt en brå slutt på slakt og hyggelig terreng. Ble svært bratt det siste stykket opp til toppen, så takk og lov for geocaching og pauser!

Når vi endelig kom oss opp bakken fra helvete, så var utsikten helt utrolig! Bare synd dagen var disig selv om sola skinte, for det hindret oss nok i å se langt, og lenger enn langt. Hadde hele toppen for oss selv ei god stund, og det ble tid for litt kvikklunsj, bilder og kikke seg rundt i kikkert. Morsomt å se Vealøs også, for jeg med min stedsans trodde jo vi var milevis vekk fra den lissom, men den så ganske nærme ut!

Masse bøker å skrive seg inn i! :)
Luftig på toppen!

Så var det nedstigninga da... Geocaching er viktig for en av oss, og det lå visstnok en hel haug som var totalt uimotståelige på en rundtur, så ble det rundtur. Litt opp og ned og fram og tilbake for å finne riktig sti på vei ned fra toppen. I tillegg må man jo også kikke etter plasthylsedingser, i trær, under trær, over steiner, under steiner, bak lyng, osv osv. Det var igrunn det minste problemet, for denne stien startet minst like brått nedover, som turen til toppen var bratt oppover. Tidvis dårlig fotfeste, og ikke så lett her og der for de som ikke er 2 meter lange. Litt småfurt humør hos undertegnede etter noe som føltes som utallige forsøk på å ikke drukne i myrer og å unngå å falle og dø fra diverse skrenter! Humøret steig noen hakk når vi fant en utslitt falleferdig hytte, for sånt er kult å ta bilder av!

Who's there...
Wææææææ!

Videre nedover så var det svært vått, nærmest sånn at man måtte svømme her og der, og med sko som bestemte seg for å ta inn litt vann på et par punkter, så ble det en litt kjip nedtur. Skal også sant sies at jeg bør fores jevnlig, for å holde humøret sånn noenlunde, men maten lå jo i bilen, for ikke visste jeg at vi skulle være på tur i evigheter... Men vi kom oss da ned, sånn noenlunde blide og fornøyde! Ble tid til litt bilder underveis også da, og rennende vann er jo alltid gøy :D

Skummende bekk.
Bekkefall.

Alt i alt en veldig bra tur, med knall utsikt fra toppen! Synd det var litt blåsbortdag på toppen, men var knallvær med strålende sol. Og siden denne turen tok sin tid med møysommelig klatring her og der, og omveier rundt svært våt sti, så ble det med denne ene toppen idag. Og siden vi var sultne, så ble det pizza i Larvik på vei hjem igjen :) Beina var slitne, så vi valgte en pizzasjappe som var nærmest mulig der vi parkerte! Nok en Larvikstopp som kan krysses av på lista <3