Andersnatten (21.05.2017)

Ascents Andersnatten (733m) 21.05.2017 12:40
Visits of other PBEs Andersnatten parkering (414m) 21.05.2017 11:56
Andersnatten

Jakten etter markante topper i Buskerud hadde tidligere i uka tatt meg til Tekslehogget i Flesberg/Rollag. Derfra hadde jeg fin utsikt over til den andre toppen i denne kampanjen, Andersnatten i Sigdal.
Dette fjellet er jo mest kjent for sin steile sørøst-vegg, som har trigget fjellklatrere i lange tider. Jeg er ikke fjellklatrer, men også for vanlige fotturister er Andersnatten en tilgjengelig topp. Nordsiden er betraktelig slakere, og her har DNT merket en rute til topps. Det er mulig å starte denne turen både nord- og sørfra. Velger man å starte i nord, i Nedalen får man en tur med mer stigning. Fra sør kjører man inn mot Grøseter, og parkerer bilen ved Andersnatt-tjenn. Da starter man turen litt høyere enn i nord, og det kan jo være greit.
Jeg fikk parkert bilen på en greit anlagt parkeringsplass ved Andernatt-tjenn. I følge GPS-kartet mitt så skulle det gå en sti på østsiden av vannet, så jeg dro meg over mot høyre og begynte å lete etter stien. Det ligger en del hytter langs vannet så det var enkelt å finne sti her. Fullt så enkelt ble det ikke når jeg hadde lagt alle hyttene bak meg og det bare var tett skog og ur foran meg. Til å begynne med hadde jeg et tråkk å følge. Det var noen relativt ferske fotspor der som jeg kunne følge, men de tok slutt etter hvert og jeg var overlatt til min egen kompetanse som navigatør i terrenget. Siden jeg nå tross alt skulle oppover i terrenget så valgte jeg å gå så langt opp mot den bratte vestsiden av Andersnatten som jeg kunne. Etter hvert kom jeg meg forbi partiet med den steile fjellveggen og det ble mulig å klyve oppover i terrenget. Jeg satte kursen mot det bratteste partiet slik at jeg kunne tilbakelegge flest mulig høydemeter på kortest mulig strekning.
Etter mye stigning i for så vidt lettgått terreng og vegetasjon, kom jeg innpå den blåmerka stien mot toppen. Derfra og opp var det bare kos, selv om det mot slutten ble så bratt at det nærmet seg klyving på alle fire. Det skal sies at det også er mulig å velge en noe slakere rute mot toppen. Både bratt og slak rute er skiltet.

Normalt når jeg er på tur så får jeg ha toppene for meg selv. Det samme kan ikke sies om Andersnatten. Jeg antar at det minst var 20 andre mennesker der oppe når jeg ankom.

Det er rimelig fritt utsyn i alle retninger fra toppen, men topp-platået er ganske stort så man må gå litt rundt for å få med seg det hele. I nord er det utsikt mot fjellene rundt Haglebu. I øst er det Eggedal og nordøst Norefjell som dominerer synsranden. I sør har man den videste utsikten. Der kan man se helt ned til Finnemarka i sørøst, og til Jonsknuten i sørvest. Men den beste utsikten sørover er naturligvis mot de mer nære områdene i Sigdal. Soneren er et spektakulært skue. I vest ser man inn i Trillemarka.
Siden det var så folksomt på toppen ble jeg ikke lenger der enn at jeg fikk sett det som var og se, og fylt opp med litt mat og drikke.

Nedover tenkte jeg å følge den blåmerka stien så langt det føltes hensiktsmessig, all den tid jeg ikke hadde helt kontroll på hvor den gikk. Jeg passerte det stedet der jeg hadde kommet inn på stien på vei opp og fortsatte nedover blåmerka sti. Litt lenger ned i lia kom jeg til et stidele hvor man har valget mellom å gå nord, mot Nedalen eller vest mot Andersnatt-tjenn. Jeg tok naturligvis stien vestover, og var spent på å se hvor den gikk i terrenget, da særlig med tanke på at jeg ikke hadde funnet den på vei opp. Etter hvert skjønte jeg hvorfor jeg ikke hadde funnet stien på oppovertur. Stien starter på vestsiden av vannet og følger en rygg i terrenget oppover. Kartet mitt ledet meg til østsiden av vannet, så jeg gikk en rute opp parallelt med stien, men i uveisomt terreng. Ble naturligvis litt ergerlig på meg selv for ikke å ha gjort bedre undersøkelser nede på parkeringsplassen. Det hadde vært mange minutter spart å gå stien opp. Uansett det var en fin tur på rundt 6 km, som ble tilbakelagt på ca. 2 timer.