Fra Bygdin til Gjendebu over Rasletinden og Kalvehøgde (03.07.2016)

Written by chrisarrr (Chris Røgeberg)

Ascents Austre Kalvehøgde (2,178m) 03.07.2016
Rasletinden (2,105m) 03.07.2016
Sørvestre Rasletinden (2,025m) 03.07.2016
Øystre Rasletinden (2,010m) 03.07.2016

Turen startet ved sandvika hvor jeg tok bussen til Bygdin tidelig på morgenen. Ankomsten ved Bygdin var sånn ca. kl 11 hvis jeg ikke husker helt feil. Der skiftet jeg om til turtøy og begynte marsjen langs hovedveien opp mot Valdresflya Vandrehjem hvor stien opp mot Rasletinden startet. Veien opp mot toppen ble lang og slitsom, terrenget var ganske mykt og jeg kjente at kreftene hadde blitt litt borte etter det lange strekke med asfalt gåing. Men etter jeg tok meg en kjapp matbit gikk det bedre og bedre oppover mot toppen. Siden turen ble gjennomført så tidelig på sommeren var det ikke annet å forvente at det var mye snø oppe i høyden. mesteparten av turen, fra rundt 1800 meter og over hele fjellmassivet, ble jeg gåendes i snø. turen opp til Rasletinden gikk relativt greit og utsikten var ikke til å klage på. jeg satte så kursen mot Mugna og Austre Kalvehøgde. Når jeg kom frem til mugna etter en lang vandring på snø-skare møtte synet av klippene fra Kalvehøgdene og ned til Leirungsdalen meg. Et majestetisk. Det gjorde det ikke noe verre at sola tittet fram bak skyene. fra mugne gikk turen videre på kammen mot Austre og Midtre kalvehøgde. Når jeg nådde Midtre Kalvehøgde var kroppen ganske sliten og det begynte å bli mørkt og kaldt så jeg bestemte meg for å slå opp teltet på snøen å prøve å få meg litt søvn. Det skulle ikke bli så lett for temperaturen sank fort og jeg hadde bare med meg en lett dunpose som gikk ned til minus 5. jeg prøvde å få varmen i meg med et par kopper med solbærtoddy og en pose med real turmat. jeg kledde på meg masse ull og krøp ned i posen. Det tok litt tid, men jeg fikk til slutt sove. Dagen etter ble jeg vekket av en fantastisk utsikt og sola som tittet frem bak åskammen. Jeg lot teltet og tingene mine ligge slik at kondensen fra natta kunne tørke bort fra teltet. Jeg tok kun med meg kamera og GPSen min når jeg skulle ned mot Nørdre Kalvehølotinden noen hundre meter nedenfor. Turen gikk fort og jeg var tilbake ved teltet tre kvarter senere. jeg pakket så ned kampen og gikk videre opp mot vestre Kalvehøgde innom "vest for midtre Kalvehøgde". når jeg kom opp dit var klokka ikke noe mer enn halv tolv, og jeg øyna muligheten for å ta siste båt fra Gjendebu kl 16 lns. Det fant jeg fort ut at ikke var mulig i og med at jeg krunglet fælt med å finne veien ned fra vestraste Kalvehøgde mot Leirungskampen. jeg ble nødt til å gå litt skrått tilbake mot sør og så ta å følge langs med skrenten på venstre side av Leirungkampen. Etter mye om og men så fant jeg den renna som gikk opp mot Kampen. Resten av veien opp mot toppen var grei og lite krevende klyving. Jeg tok meg en velfortjent matbit på toppen før jeg satte kursen tilbake mot renna og videre opp på andre siden mot N1 toppen og N2 toppen. Derrifra var veien ned mot Gjendebu grei skuring, men jeg ble veldig sliten i beina av å gå ned 1000 meter med tung sekk og oppakning. Vell framme ved Gjendebu ca. kl 2000 rakk jeg akkurat ikke siste bordsetning, men betjeningen fikset like vell en tre retters middag til meg. :))