Veten (20.05.2017)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Lonaparken (90m)
Endpoint Lonaparken (90m)
Ascents Veten i Åsane (486m) 20.05.2017

Hadde tidligere vært på 6/7 fjelltopper (PF>100meter) i Åsane. Dette var den siste, og høyeste, toppen i området. Når sola skinte fra morgenen av, og eksamen nr 2 for semesteret var gjennomført dagen før, var det rett og slett for fristende med et skikkelig avbrekk til å la sjansen gå fra en.

Gikk hjemmefra retning Dalabygda, idyllisk ved Langavatnet (90moh). Toppen kan skimtes oppe i venstre hjørne. Brukte cirka 26 minutter hjemmefra til foten av fjellet (bor ved Horisont Åsane.)

Gjorde en aldri så liten tabbe ved å ikke følge Postvegen mot Rimmaskaret. Valgte istedet å passere husene, og gå direkte oppover beitemarkene. Dette gav fin utsikt, men bød på noen problemet når jeg møtte krattskogen ved cirka 225moh.

Dette bildet er tatt ved cirka 275moh. Har her gått cirka 50 høydemeter i tett, stikkende krattskog. Ikke akkurat behagelig i shorts og t-skjorte...

Ved Haukebotn, på 320moh, møtte jeg på stien fra Rimmaskaret (fra vest). Stien herfra til toppen var svært tydelig: Åpenbart et populært turmål for folk i området.

Utsikt rett nordover fra toppen. Bygda rett nord for toppen er Hylkje, med cirka 1500 innb.

Utsikt mot nordvest. Nordhordlandsbrua og administrasjonssenteret i Lindås kommune; Knarvik (6000 innb.), ses i bakgrunnen.

Været ble noe værre mot slutten av turen, men alt i alt en veldig fin tur... Kanskje den fineste i Åsane bydel? Det er flere stier til toppen: Fra Almås (nord, ved Hylkje), Sæterstøl (øst), Falkanger (nordvest) og Dalabygda (sør)

Verdt å tilføye at dette er en tur hvor man kan møte både sauer, kyr og hester, noe man ikke kan forvente på fjelltur i Norges nest største by :)