Gradkryss 59-10 + Haugeneåsen + Stavern (18.05.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Stavern Frikirke (49m)
Ascents Haugeneåsen syd (95m) 18.05.2017
Visits of other PBEs Gradkryss 59-10 (80m) 18.05.2017
Stavern (0m) 18.05.2017

Jeg kjørte etter E18 fra Horten til Larvik og videre til Stavern. Jeg skulle oppsøke det spennende gradkrysset 59-10. Disse punktene er jo plassert på de merkeligste plasser. Dette punktet ligger et stykke unna et fint trigpunkt på en bar knaus med utsikt. På selve punktet er det fin utsikt mot skog i alle retningene. Det er generelt vanskelig å finne parkeringsplass i dette området. Finner du en plass står det at du blir tauet bort på egen bekostning. Men jeg parkerte ved Stavern Frikirke, og kirkene deler aldri ut parkeringsbøter. Jeg gikk etter en del småveier og kom til slutt inn på skiløypa. Det går en fin sti opp mot begge Haugeneåstoppene. Men ned til selve gradkrysset er det ikke noen sti, så her må man bakse seg fram i flåttbushen. Det er også lagt ut en geocache på gradkrysset. Det er mye info om disse gradkryssene også på geocachesidene. Jeg fotograferte gps-en og fire bilder mot henholdsvis nord-sør-vest og øst. Retur samme vei.

Parkering ved Stavern Frikirke
Skiløypa mot Haugeneåsen
Stien mot Haugeneåsen
Toppen av Haugeneåsen
Det er satt opp stiger på de vanskeligste plassene på Haugeneåsen
Bålplass på Haugeneåsen
Våren er kommet til Stavern

Denne lista blir artig !

Written by morsor 22.05.2017 02:43

Punkter kan jo i verste fall havne inni hus. Håper ikke det er tilfelle.

Sv: Denne lista blir artig !

Written by Snilen 23.05.2017 18:54

Såvidt jeg vet er ingen inni et hus, men det er et punkt veldig nærme en hytte oppi Valdres

Sv: Denne lista blir artig !

Written by TERJES 24.05.2017 01:54

Jeg har studert denne lista litt, og den blir mer og mer spennende. Fordelen med denne lista er at det finnes punkter spredt over hele landet, og mange kan kombineres med peakbooktopper. Også på denne lista kan det være lurt å investere i en gummibåt