Oppvarming til 17.mai-tog på Smørbottstind og Gråfonnfjellet (17.05.2017)  5

Smørbottstinden (1,521m) 17.05.2017 07:03
Gråfonnfjellet Sørøst (1,410m) 17.05.2017 07:11
Gråfonnfjellet (1,481m) 17.05.2017 07:23

Denne turen hadde stått på blokka hele våren, men hadde av ulike årsaker ikke fått prioritet. Ettersom jeg hadde hørt at det kunne være litt krevende terreng mellom de to Smørbotntindtoppene, var den opprinnelige planen å gå turen med en taustump i sekken og ikke minst turfølge. Jeg hadde også vurdert å starte fra Slettvikane for å slippe den lange skibæringa opp Berdalen. Sånn ble det ikke. Da jeg var på Småholtindan tre dager før så jeg nemlig at det lå så mye snø i sørsida at det vanskelige partiet på eggen trolig kunne omgås enkelt på snø. Når værvarselet for 17. mai viste strålende sol, og familieforpliktelsene ikke tilsa at mitt nærvær var påkrevd før ca klokka 10.00, var det derfor bare å sette vekkerklokka på alpin start. Som tenkt så gjort, og 0310 var jeg på vei i bilen fra Ålesund.

Voldsomt med hjort i Innfjorden den morgenen her. Store flokker på hvert et jorde oppover dalen.
Også på anmarsjen opp Berdalen fikk jeg selskap av hjort.
Fin tørr sti oppover Berdalen. Kunne ta på skia ca 540 moh. Småholtind til venstre.
På vei opp Berdalen så jeg at det gikk ei renne ned mellom Høgfjellet og Gråfonnfjellet. Den så ut som en fristende og lettvint måte å komme seg ned på, og jeg bestemte meg derfor for at den fikk bli ny plan A for nedkjøringen.
Innover Berdalen mot Småhola. Litt bratt der dalen smalner inn mellom 800 og 900 moh. Dette er ei real terrengfelle, så her bør man ikke oppholde seg på feil tidspunkt. Jeg var tidlig nok ute i dag, og vurderte det derfor som trygt.
Tilbakeblikk ned Berdalen. Hesten i bakgrunn.
Sørsida på Smørbotntindene sett fra Småhola. Fint skiterreng opp her.
Smørbotntind sett fra Smørbotntind Øst.
Smørbotntind Øst sett fra Smørbotntind. Eggen ble omgått i sørsida på snø.
Fra Smørbotntind mot Gråfonnfjellet.
Tilbakeblikk fra Gråfonnfjellet mot Smørbotntind. Finnan til venstre. Var nokså fint her tidlig på morran!
Fra Gråfonnfjellet mot pinaklene på Høgfjellet.
Pinaklene på Høgfjellet. Var litt spent på hvordan det ville være å entre renna her, men det viste seg å være uproblematisk.
Pinaklene på Høgfjellet.
Flanken inn i renna.
Flere Høgfjellpinakler.
Øvre del av renna.
Meget god stemning. Hakket bedre enn champagnefrokost!
Den nordvestvendte renna fra Småholtind 1474 ser artig ut.
Rakk tilbake til nasjonaldagsfeiring og frokost med Oda klokka 10.00 i Ålesund. God utnyttelse av dagen, spør du meg.

Søv ikkje vekk nasjonaldagen.

Written by ArntO 17.05.2017 14:26

......du heller!

Sv: Søv ikkje vekk nasjonalda

Written by j_snorre 17.05.2017 15:42

Var du oppe du også altså? Måtte trene meg på alpin start. Er jo mer en kveldsturtype foreløpig.