Veslebjørn og Kalven mai 2017 (07.05.2017)

Written by hakoniv (Håkon Iversen)

Ascents Austre Kalven (2,034m) 07.05.2017
Midtre Kalven (2,030m) 07.05.2017
Veslebjørn (2,150m) 07.05.2017

Opp Leirbreen en søndag i strålende sol, men til tider litt vind.
Hadde fått tips på Krossbu om at Veslebjørn i år kunne bestiges fra Leirbreen fordi den vanligvis så dominerende bregleppen mellom Leirbreen og eggen mot Veslebjørn var dekket av hardpakket snø. Så Bendik og jeg dro opp der, tok skia på sekken når det begynte å bli for bratt, og satte fra oss skia nesten oppe på eggen, omtrent der det bratte partiet fra Skeia og ned på eggen mot Veslebjørn tar slutt.
Derfra var det bratt opp på eggen, og så en ganske spektakulær eggvandring opp til Veslebjørn. Vi hadde ikke stegjern med, men hadde følt oss tryggere hvis vi hadde hatt det.
Fantastisk utsikt fra Veslebjørn, ikke minst mot Storebjørn som lå rett ved.
Tilbake over eggen tok vi av litt før der vi gikk opp, og gikk langs den bratte snøbakken ned mot Leirbreen tilbake til skia. Derfra skrådde vi tilbake igjen langs snøbakken mot Veslebjørn til vi satte alle kluter til og svinset og ned til Leirbreen og videre ned til oppstigningen mot Kalven (austre oppstigning). Så var det å ta på feller på nytt og traske opp til eggen mellom Austre og Midtre Kalven, og videre uten ski opp på Austre. der var det også helt strålende utsikt over Smørstadbreen mot Hurrungane. Og det var også flott å se Skeia fra den kanten.
Veldig morsom kjøring ned fra Kalven og ut på leirbreen og helt ned til Krossbu.