Store Ringstind mai 2017 (06.05.2017)

Written by hakoniv (Håkon Iversen)

Ascents Store Ringstinden (2,124m) 06.05.2017

Skitur i strålende sol og nesten ingen vind hele dagen!
Satte bilen langs med tindeveien og labbet innover Ringsdalen på Randoneeski sammen med mine sønner Bendik og Herman. Fulgte skisporene til alle de som hadde gått der før oss.
Skrådde bratt opp på siden mot Dyrehaugstind innerst i Ringsdalen.
Det lå en litt truende skavl på Mitre Ringstind vendt mot Ringsdalen, så vi tok opp hellingen mot denne godt til venstre for å ha vunnet høyden før vi traverserte i skråningen på nedsiden av Mitre Ringstind og skavlen over. Vi kom litt for høyt opp, så vi måtte skli forsiktig skrått nedover i ganske bratt terreng med hard snø før vi nådde foten av den siste 400m stigningen opp mot Store Ringstind. På tilbakeveien holdt vi oss 50m nedenfor der vi gikk opp.
Siste 350 m stigning var en tung affære, men med fantastisk utsyn, ikke minst mot Store Austanbotntind når vi kom opp på "flaten" før den siste lange kneika. Opp den satte vi fra oss skia ca 80 høydemetre under toppen, og trasket opp på beina. Ganske begrenset topp-parti, men en helt fantastisk utsikt i fantastisk klarvær. Store Austanbotntind fra den siden er på det vakreste, og Store Skagastølstind troner også majestetisk opp på den andre siden.
Nedturen var flott, med mye morsom kjøring.