Kremdag på kongen av Sunnmørsalpene (06.05.2017)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Kvitegga (1,700m) 06.05.2017

Så fikk jeg endelig tatt denne 367. kommunetoppen jeg hadde sikla på en stund.

Vi la inn basecamp ved Hjørundfjorden og etter oppvarmingstur opp Skårasalen, så dura vi over fjorden med ferge fra Sæbø til Lekneset og dura videre inn Norangsdalen.

Noen hundre meter før krysset mot Hellesylt - før veien tippa ned - sto det et skilt mot Snødalen. Der var det bare å kle seg i shorts, sette skia på sekken og rusle opp stien mot Snødalen noen hundre meter inntil vi kunne spenne på telemarkskiene.

Klar for topptur

Det var helt ypperlig skiføre og fine spor å følge opp mot breen.

Flere på kremtur

"Brattbakken" opp brefallet gikk uten problem med all snøen, så stegjern og isøks lå trygt og godt i bilen denne dagen.

Deretter var det bare kosetur rake veien helt til topps.

Nøt matpakka i bare t-skjorta med Kvitegga i sikte før vi rusla den siste ryggen bort. Der nøt vi utsikten, mens det etterhvert sto et 10-talls mennesker der oppe. Bl.a 3 erfarne Peakbook'ere der oppe - som mente jeg ikke burde registrere toppene mine her ;-)

Måtte dessverre ned igjen. Det gikk dessverre fort unna og 6,5 time etter at vi startet var vi plutselig nede igjen. Bedre blir det ikke!