Forkjøla tåkeringstur (13.05.2017)  3

Austre Ringstinden (2,001m) 13.05.2017
Kule fjell i Ringsdalen

Altforforkjøla

På torsdag kveld, da vi hadde planlagt fjelltur blei jeg plutselig forkjøla, og på fredag var jeg enda verre. Pappa spurte om vi skulle dra eller avlyse, jeg hadde jo veldig lyst og sa at vi skulle dra. Pappa klarer jo ikke å si nei da, så ivrig som han er på fjelltoppturer.
På fredagskvelden kom Jørn og Else Mari til oss og tidlig lørdag reiste vi sammen videre. Nå var jeg blitt enda mer forkjøla og hadde både hosting og vondt i halsen og kjempe kjempe tett i nesa. Bra at ikke mamma var hjemme, for hun hadde sikkert sagt at jeg ikke fikk lov til å dra eller noe sånn.

Klare til å gå.
Stor snørasklump.

Supert vær og sånn

Da vi kom frem til starten var det masse sol og fint vær. Her møtte vi Gunnar og May Britt som også skulle være med, så vi var ganske mange. Etter litt mye pakking var vi klare og gikk ... ganske sakte. Snart fikk vi øye på noen spisse fjell. Pappa fortalte hva de het, og jeg lurte på om vi skulle opp på de. Kanskje, sa han. Jeg syntes de så veldig spisse og skumle ut. Men de var visst ikke så skumle på baksiden sa pappa.
På vei innover.
Mange folk.

Stort snøras

Litt inne i dalen hadde det gått et stort snøras. Jeg og pappa gikk bort og kikket på det, og jeg klatrer på en kjempestor snøklump. Den veide sikkert mange mange tonn sa pappa. Den som hadde blitt klemt under der hadde blitt flat. Etterpå gikk vi resten av dalen før vi skulle opp en bratt bakke. Her tok jeg og pappa og May Britt på oss stegjern, mens de andre prøvde å gå på ski. Det var veldig mange folk plutselig i denne bakken. Det gikk greit å gå opp, og noen voksne folk sa noen hyggelige ting til meg. Sikkert fordi jeg var eneste barnet her.
Kule fjell.
Lang lang rekke.

Veldig slitsomt

Etter en liten pause skulle vi gå oppover breen, men jeg hadde ikke pust og krefter og det gikk veldig sakte, og så var fellene mine glatte. Vi kom litt bak de andre, men de var snille og ventet. Det blåste skikkelig kaldt her, men fjellene var veldig kule da. Etter at vi gikk gjennom en sånn port mellom to fjell som het Ringsskar, ble vinden borte og det byttet plutselig fra kaldt til varmt.
Vi gikk litt til og så tok vi en lang pause før den bratte bakken til første toppen.
Litt slitsomt.
De andre kunne gå brattere enn det jeg klarte.
Bakider ser vi topp nummer to og tre. De andre går oppover breen.
Nesten oppe i Ringsskaret

Første toppen

Pappa hadde sagt før turen at det kunne bli mellom 0 og 6 topper i dag. Jeg sa at jeg ville i alle fall på en topp. De andre tok på stegjern mens jeg og pappa ville prøve uten, og så gikk vi oppover. Pappa tråkket spor foran og vi andre fulgte etter. Når det ble litt brattere oppi bakken, tok vi på et bittelite tau mellom meg og pappa og så gikk vi opp resten.
Mens vi gjorde det ble alt bare skyer og tåke og på toppen var det ingen utsikt. Æsj!
Ned det bratteste igjen tok det ganske lang tid, for vi gikk forsiktig, men når det ble litt mindre bratt kunne vi skli, tulle og leke litt med isøksa. Det var gøy!!!
Jeg og en topp jeg kanskje skal på til sommeren.
Pause
Midtre Ringstind bak der.
På første toppen. Sånn "juhu" litt på lat siden det ikke var så mye å juhuue for.

Hurrungpølser

Så laget pappa grillpølser til alle sammen. Det smakte godt selv om pølsbrødene hadde blitt skikkelig most i sekken til Jørn. Pausen var lang, og det var fint, men til slutt måtte vi gå videre, for alle ville ha to topper til. Vi kjørte litt ned, og vi så ikke så mye, og så gikk vi oppover en bra. Her så vi heller ikke så mye. Plutselig blei breen bratt og da tok vi av skia og gikk på beina. Det var en lanang bakke til toppen, og oppe på toppen så vi ingenting. Det er egentlig litt tullete. Og så skulle vi på enda en topp uten å se noe. Først måtte pappa sjekke litt, for det var bratt ned og ikke så lett å se noe med skavler og sånn. Til slutt kunne vi andre også komme og så gikk vi på den tredje toppen og tilbake til skia. Her kunne jeg ake litt på slutten.
På andre toppen.
Jeg og Jørn på andre toppen.
Bratt ned fra andre toppen.
På tredje toppen. Kule folk, ikke sant?

Hjemtur i kjedelig lys

Etter en stund fikk jeg bytte til slalomski. Det var fint, men det var litt vanskelig å se noe, for all snøen så lik ut i skyeværet. Men det gikk fint. Vi tok av skiene et lite stykke der det var bratt. Jeg var den første til å ta på skia igjen og suste nedover sammen med Jørn. De andre blei langt bak. Vi holdt høyden for å kunne skli så lenge som mulig.
Når det ikke gikk an å skli lenger, byttet jeg til langrennsskia igjen, og så var vi fremme ved bilen. Der spanderte vi de siste browniesene på de andre før vi sa hade og reiste hjem.
Nesten nede igjen med utsikt tilbake til turen.

Fine turvenner

Kart

Et nytt jafs..

Written by Atomsilda 15.05.2017 20:07

Gratulerer igjen Linn Therese! Det ble ikke seks topper denne dagen, men tre var veldig bra på en slik dag når været skiftet så fort. Imponert over deg. Neste gang skal sola skinne hele dagen på oss!