Småholtindan (14.05.2017)  4

Written by j_snorre GSM

Ascents Vestre Småholtinden (1,473m) 14.05.2017 15:03
Store Småholtinden (1,591m) 14.05.2017 15:45

I dag ble det sen start ettersom det ble "tvungen" rangling foran tven med MGP dagen i forveien, under et ellers meget hyggelig besøk hos Mads og Silje etter turen på Trandal. Den sene starten gjorde at skyene som var meldt på ettermiddagen rakk å komme inn og sørge for flatt lys av beste sort til nedkjøringa.

Turen for øvrig er av typen fin og relativt ukomplisert skitur. I dag var det tungt føre opp til Meidalskoppen med et pill råtten slushlag på 15 cm som skled ut for hvert steg. Heldigvis fast og fint føre med et par cm smeltet snø på toppen fra Meidalskoppen og til topps. Jeg vet ikke om ruta jeg valgte til Vestre Småholtind er vanlig. Bortsett fra traversen under Sørvestre Småholtind, som er sidebratt og kun bør gås under stabile forhold, er dette uansett en enkel og grei variant med en fin avslutning langs toppryggen/eggen. På returen vurderte jeg om jeg skulle følge eggen direkte mot Sørvestre Småholtind. Den så for såvidt overkommelig og artig ut, men kartet tilsa at det ville bli klart brattest i toppen. Jeg var ikke gira på å risikere å måtte begi meg ut på utfordrende nedklyving på stein med skisko hvis det ble for vanskelig i den siste bratta, og eggen ble derfor droppet i dag.

Veien mot Trollstigen og Slettvikane er nå for øvrig ferdigbrøyta, men var i dag likevel stengt ved Øvstestølen.
Vestre Småholtind sett fra før like før traversen under Sørvestre.