Spennende Gradkryssliste/Is-skigåing/Nevatnet/Sylan (13.05.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tydal skisenter (594m)
Ascents Brokksjøvola (915m) 13.05.2017
Visits of other PBEs Gradkryss 63-12 (729m) 13.05.2017

Ja, nå var tiden kommet for å prøve den nye Gradkrysslista til Snilen. På originallisten til
http://confluence.org/ skal det taes bilde av gps med posisjon, som på dette punktet var
N63.00.000 og E 012.00.000, samt fire bilder mot henholdsvis Nord, Sør, Øst og Vest.
Dette er ikke et krav på Peakbook, men jeg har tatt disse bildene.
Jeg var litt usikker på kvaliteten på isen på Nesjøen, men i følge sikker is kartet og opplysninger fra Væktarstua i Stugudal var det full vinter på Nesjøen enda. Enkelte plasser som utløp o.l var merket med rødt (fare) Jeg kjørte opp til Tydal skisenter og parkerte der. Det er privat brøyting opp til Vessinglia hyttefelt (3 km) og bommen sto åpen, men jeg tok ikke sjansen på å kjøre inn, da jeg har hørt om flere eksempler på at bommene kunne være stengt ved retur. Etter ytterligere 3 km var veien stengt med bom. Jeg gikk opp til Nesjødammen og fortsatte innover i retning Nesjøen øst og mot Sylanmassivet, på et glitrende skareføre. Yr hadde meldt minus fem grader til klokka 12. Det var en del scootertrafikk på vannet. Da jeg kom opp på høyden og så mot gradkrysset på vannet fikk jeg noen bange anelser, da det viste seg at det var ei stor åpen råk midt på vannet. Jeg var usikker på om gradkrysset var før råka. midt i råka eller på østsiden av råka. De to siste alternativene ville ført til at punktet var uoppnåelig. Jeg åpnet glidelåsen på skiskoene og åpnet skoreima. Hvis jeg skulle falle gjennom isen ville jeg bli kvitt skiene så fort som mulig. Det viste seg at gradkrysset lå ca 50 meter før råka, så jeg fikk tatte bildene fra punktet. Neste mulighet for andre peakbookere som vil samle etter denne spennende lista. blir vel å vente til det blir mulig å bruke båt.

Etter fotoseansen tok jeg en kort pause på en bærflækk, og satte kursen mot Brokksjøvola. Her holdt jeg på å gå på feil topp (Øfjellet), men jeg sjekket gps og kom opp på den slake toppen som har en liten varde med noen få steiner. Sel om snøen begynte å tine litt, var det fine forhold videre ned mot dammen. Jeg fortsatte med ski nesten helt ned til bilen.
Jeg vil anbefale dere andre til å prøve denne lista, da det vil føre oss til mange spennende plasser.

Målet er nådd
Nord mot Essandsjøen
Sør mot Skardsfjella
Øst mot Sylan
Vest mot Brokksjøvola og Nesjødammen

Dette var de obligatoriske bildene
Her kommer resten av bildene:

Reklame ved Tydal skisenter
Mer reklame ved Tydal skisenter
Trimkasse for Vessinglia hytteforening
Stengt bom 3 km fra hovedveien
På rett kurs mot Nesjøen
Nesjødammen
Vei over Nesjødammen
Sylan i sikte
Den store råka midt ute på Nesjøen
Rasteplass på en av få bærflækka
Jeg hadde kurs for Øfjellet, men oppdaget fadesen
Den lille varden på Brokksjøvola. (Sylan bak)

Gratulerer med 1. gradkryss !

Written by Snilen 14.05.2017 12:31

Skulle galskapen ta fullstendig overhånd og du blir innlagt, kan jeg opplyse om at det finnes et gradkryss i gangavstand fra Modum bad ;)