Trandalstinden og Svadtindene (13.05.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Ascents Trandalstinden (1,544m) 13.05.2017 11:59
Svadtindane (1,400m) 13.05.2017 14:27
Trandalstinden er ikke av de mest besøkte fjellene i Sunnmørsalpene vinterstid. Dette til tross for at toppen er lett tilgjengelig når veien opp til Trandalssetra blir kjørbar på våren, og at den kan gi bratt og interessant skikjøring under riktige forhold. Jeg og kstandal (Kristian Standal) hadde snakket om å få til en tur hit siden vi var på Trandal i fjor i april, og denne helga bestemte vi oss derfor for at det var på tide. Ettersom det sjeldent går ferje til Trandal, dro jeg og JonMA inn kvelden i forveien og slo opp telt oppe ved setra, mens Kristian skulle komme med 0715-ferja dagen etter. Den planlagte hyggekvelden på Trandal ble dessverre litt amputert for min del da jeg plutselig måtte jobbe og ble sittende nede på Christian Gaard med pcen til godt over midnatt, mens Jon dermed fikk anledning til å bli kjent med noen av de andre gjestene som hang i baren.
Plass til et par telt oppe ved enden av veien i Trandalen.
Jon har funnet seg ny(e) venn(er) på Christian Gaard, og ble i løpet av kvelden ekspert på småkraft og seiling.
Sola snek seg overraskende nok over fjellrekka klokka 0710 og gjorde frokosten ved teltet riktig så hyggelig!
Snøen lå fortsatt helt ned til setra i dag. Ettersom det hadde vært nattefrost, var det nokså hardt i det bratteste partiet før vi kom opp på breen. Skarejern var greit å ha for litt ekstra margin, og på det bratteste partiet gikk vi på beina i ca 100 høydemeter.
Hard snø men fint å gå inn mot den bratte oppstigninga til breen. Trandalshatten, Saudehornet, Tungremtindan 1276 og Tårnet bak.
Oppe på breen med Skarabben, Raudmolsegga og Nonshornet bak.
Vi diskuterte litt frem og tilbake om vi skulle gå på Svadtindane (midt i bildet her) først for at sola skulle få tid til å smelte det øverste laget av snøen i rennene opp mot Trandalstinden. Da vi kom opp på breen virket det som den mest fornuftige varianten, og vi begynte derfor å gå vestover på breen i retning en bratt snøflanke som så kurant ut å gå opp.
Etter å ha gått i 5 min så vi at sola allerede begynte å komme rundt og ta i øvre del av rennene på Trandalstinden. Vi var ikke gira på å måtte gå opp de bratte rennene med sola steikende senere på dagen. Spesielt på grunn av faren for glideskred i bunnen av rennene. Store flak hadde allerede sprukket opp og lå klare for å rutsje avgårde på et eller annet tidspunkt når temperaturen ble høy nok. Vi valgte derfor å snu og ta Trandalstinden først likevel.
Glidesprekkene i utløpet av rennene var allerede enorme, og gjorde at vi et par steder måtte snirkle oss opp over de få gjenværende snøbroene.
Vi valgte renna lengst til venstre/nord på vei opp. Det var bratt og hard snø fra starten av, og gradvis litt brattere etter ca 1/3 av renna, før det la seg litt et parti i den siste 1/3.
Langt ned til breen og ikke noe alternativ å snuble under dagens forhold på hard snø.
Ned renna sett fra toppryggen.
De siste 30 høydemeterne av renna bratnet det såpass til igjen at det nok var på grensa til at tauet burde ha vært tatt frem. Snøen (i kombinasjon med frossen mose og litt is) var likevel så bra at jeg og Jon valgte å klatre opp. Her er Jon på det bratteste punktet.
Flotte omgivelser!
Ettersom det var litt utsatt de siste meterne opp renna, forsøkte jeg å gå et stykke nordover og ned eggen og fant en litt enklere oppgang som Kristian valgte å benytte seg av.
Fin rygg/egg videre mot toppunktet.
Vi fulgte stort sett eggen, bortsett fra et par omgåelser i vestsida på snø.
Jon på eggen. Vi tok fram tauet før vi begynte på dette partiet, men det viste seg unødvendig da eggen var lettgått.
Råna med den lekre vesteggen midt i mot.
Sørover fra toppunktet.
Mot Hjelledalstinden og Svadtindane fra toppunktet.
Jon og Kristian på toppen
Vi valgte den midte av rennen ned igjen. Denne hadde nok vært enklere å gå opp også da den ville tatt oss direkte til toppunktet og muligens var litt slakere enn renna til venstre som gi gikk opp. Under dagens forhold på hard snø som enkelte steder også var veldig ujevn, med store smeltesprekker i bunnen av renna, var nedkjøringen likevel av de mer krevende jeg har gjort. Hadde vi venta en time hadde det nok blitt gode forhold, ettersom sola akkurat hadde begynt å ta i renna da vi nådde toppen. Jon og Kristian kan her skimtes i nedre del av renna.
Jon og Kristian valgte apostlenes hester under dagens krevende forhold.
Vi er i gang igjen over breen mot Svadtindane etter en god matpause og ny runde med solkrem i solsteiken.
Bratt kneik opp fra breen til ryggen mot den høyeste av Svadtindane.
Jon straks oppe i sola igjen på ryggen, mens Kristian skimtes langt der nede i forsøk 5 på å krysse ei glidesprekk (som ikke var helt åpen enda og nokså harmløs). Jeg og Jon fikk 10 min ekstra pause som ble flittig brukt til å komme på et passende nytt navn til Kristian.
Ryggen videre fra der vi kom opp fra breen.
Fra den første skikkelige Svadtind-toppen, som også er den jeg mener man ser best fra Hjørundfjorden (og der peakbook-nåla står) smalnet egga inn. Jon fikk gå først og sikre dette partiet. Utsatt og litt løst, men neppe med hardere opptak enn 2+.
Tilbakeblikk mot Svadtindtoppen der forrige bildet ble tatt fra.
Trandalstinden sett fra Svadtindane.
Trandal og Hjørundfjorden sett fra Svadtindane.
Det ble ikke et eneste skibilde fra nedkjøringa denne gangen til tross for godt skiføre, da turfølget hadde slitne lår og var noe stiv i stilen. Jon så dessuten bedre ut under nedvarminga på Christian Gaard de to timene vi fikk i sola der mens vi venta på ferja.

Speedskiing?

Written by GeirI 14.05.2017 19:20

Sansen for tracket ditt. Grei linje ned både fra Trandalstinden og Blåbreen ser jeg..... ;-)

Sv: Speedskiing?

Written by j_snorre 14.05.2017 19:25

Tror ikke Peakbook-appen var helt i vater på nedkjøringene. Linja ned fra Trandalstind stemmer for såvidt med at jeg kjørte midtrenna, men ned fra breen ble den nok i overkant snorret.;)