Neådalssnota og Storbekkhøa (13.05.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Neådalssnota (1,621m) 13.05.2017
Storbekkhøa (1,504m) 13.05.2017
Storbekkhøa Nordvest II (1,275m) 13.05.2017
Visits of other PBEs Storlia Parkering (620m) 13.05.2017

Parkerte ved Storlia Parkering, 40 kr i parkeringsavgift. Gikk over jordene og så bars det bratt opp lia mot Storbekkdalen. Var mange skispor oppover her. Fulgte høyresiden av Storbekkdalen før vi rant ned til Namnlausvatnet. Derfra var det bratt nedover mot høyde 955 der vi fant oss ett fint pausested og koste oss i sola en times tid før det var tid å starte på stigningen mot toppen. Gikk inn i gryta ved Neåsalspiken og holdt oss til høyre videre oppover. Greit føre å gå i, sola steikte, men ble litt vind når vi nærmet oss toppen. Vi møtte en person på vei ned som også gikk fra Storlidalen, men en litt annen rute, og så så vi en i det fjerne som gikk i racerfart mot Gjevilvatnet som han vi møtte kunne fortelle at var Arild Monsen (norsk langrennstrener) som også hadde vært på toppen. Ellers var det ingen folk å se i fjellheimen bare ryper og reinsdyr. Utrolig fin utsikt fra toppen i alle retninger, Snota, Trollhetta, Trolla, Storbekkhøa, Snøhetta for å nevne noen. Ble en kort pause på toppen før vi randt ned i gryta og tok en laaaang pause i sola. Storbekkhøa lå å lyste mot oss så vi fant ut at vi skulle ta med oss den på veien. Gikk derfor opp mot 1275 høyden og videre opp til Storbekkhøa. Her traff vi en gjeng på randoski. Deretter var det på tide å komme seg til Storlidalen igjen. Valgte ikke en optimal rute ned, bratt og tildels steinete så tok av oss skiene og gikk på beina ett stykke. Skulle ha holdt mer til venstre. Så var det bare å spenne på seg skiene og renne ned mot storlidalen. Veldig fint føre til vi kom til bjørkeskogen, her var det skikkelig gjennomslag og nesten umulig å renne, så brukte lang tid ned med masse knall og fall. Veldig godt å komme ned til bilen etter en lang dag på tur, nesten tre mil og over 2000 høydemetre. Utrolig fint vær som vi utnyttet med lange pauser i sola. Rune, Storm, Jannicke og Egil var med :)

Neådalssnota sett fra skaret mellom Storbekkhøa og Halsbekkhøa
Alle samlet på toppen av Neådalssnota
Utrolig utsikt i alle retninger fra Neådalssnota
På vei mot Storbekkhøa
Stor varde og fin utsikt fra Storbekkhøa