Gjevlekollen (13.05.2017)

Visits of other PBEs Kanada parkeringsplass (170m) 13.05.2017 10:30
Fjellheim Parkering (180m) 13.05.2017 10:37
Hørtekollen sett fra Delekant

Planen for denne lørdagen var å ta en tur opp på Eggekollen, Gjevlekollen og Glasåsen.
Neste stopp på turen var Gjevlekollen. Da var det bare å kjøre bilen videre nordover på Vestsideveien til parkeringsplassen på Kanada. Derfra måtte jeg gå 500 meter sørover igjen på veien, til Delekant hvor turistforeningens blåmerkede sti begynner.
Nederst var det i alle fall ikke tegn til snø, men det var bløtt og sølete her også. På rundt 400 moh. begynte snøen. Etter at jeg passerte Skjærsvannet ble det bare mer av den, og herfra og opp til toppen lå det vel et sted mellom 10-15 cm.
På toppen var det mindre snø, og dessverre også mindre sikt på grunn av været. Dagen hadde startet med blå himmel, men nå hadde det slått om noe og det var blitt grått med regn i lufta. Gaustadtoppen som jeg hadde tenkt å fange med fotokameraet kunne jeg bare skyte en hvit pinn etter. Jeg ruslet samme vei ned igjen til bilen, og det hele tok meg 2 timer og 45 minutter.