Rundtur Hauduken-Hoemstind (12.05.2017)  6

Hoemtinden (1,736m) 12.05.2017 16:01
Visits of other PBEs Hauduken - Klyvepunkt (1,690m) 12.05.2017 13:50
Rabben (163m) 12.05.2017 18:19

Nok en lang dag i fjellet, men denne dagen ble krydret med både artig klyving og nye nedkjøringer. olah (Ola Hovdenak) var som vanlig ikke vanskelig å få med på dagens prosjekt.

Vi gikk inn fra Stølen innerst i Søredalen og opp Loftalen. Bar skia til ca 600 moh. Sol fra blå himmel, skare og sur vind nedi dalene. Gikk forbi nedre og Øvre Bakkvatnet før stinginga starta. Litt hart i bratta, men etter å ha kryssa noen gamle skred og kommet inn i solsida ble alt meget bedre, til og med vinden stilna. Tok en rast på 1200 før vi på nytt kom inn i nordvent skyggeside, men her var det tørrsnø og ok å gå oppover breen. Kyssa tilslutt på hardere snø opp til 1635 toppen. Kort bort til 1619 toppen før vi tok av fellene og fikk noen fine svinger imot skaret mot Hauduken. Vi skulle på sørtoppen først så tok på feller og labba skrått bortover sida til vi kom under ei renne som såg ut til å gå til topps. På med stegjern og rett til topps på god snø.

Planen var å returnere til nordtoppen samme veg, men vi ble for fristet til å prøve ryggen som er lite gått vinterstid. Med stegern gikk det raskt i starten på god og hard snø. Ble etterhvert noen bratte hamere som gjorde at vi først gikk ut i østsida før vi gikk ut i vestsida da vi kom til klyvepunktet. Traverserte herfra i vestsida til under toppen og fulgte en snørenne til topps.

Videre ville vi få noen meter skikjøring. Isteden for å følge ryggen kjørte vi derfor NØ ned breen og fikk 400 hm topp skikjøring. Oppstigninga var ikke like givende i våt snø som glei ut under skia. Oppe på ryggen var jeg alt for nærme 1631 toppen til å ikke stikke oppom. Ola hadde vær der før og gadd ikke bli med. Kjørte på ski ned igjen og sklei så langt som mulig inn under rennene på Hoemstinden. Herfra var det på med stegjern og bratt opp snørennene under toppen. I toppen av hovedrenna var det 15 luftige meter på berget før vi kom utpå nordryggen og kunne rusle til topps. Dagens 5 panoramatopp var i boks og da var det bare å holde fokus ned til snørenna der vi bytta ut stegjern og isøks med ski og fikk brukbar skikjøring mens ei snøbyge gav noe flatt lys. Tauet og sikringsutstyret ble også denne turen liggende urørt i sekken, men uansett en god forsikring å ha med.
Returen over Svartevatnet og opp til Hoemskaret ble så tung som fryktet og med våt snø og tunge bein ble nedkjøringa til Rabben også krevende nok. Måtte bære fra 350 moh og jogge fra Rabben til bilen.

Dette ble likevel en svært vellykket tur. Luftige egger og bra skikjøring innimellom i et område med lite folk.

Vårlig start fra Søredalen
Ola mot dagens første topp, Hoemstind bak
Nedkjøring fra NV for Hauduken
Artig klyving mellom Hauduk-toppene
Nedkjøring helt ned til Eikesdalsvatnet får bli en annen gang.
Snørenna under Hoemstinden for både oppstigning og nedkjøring